Et af de evige kritik-punkter mod store lufthavnen er støjen, når man bor tæt på start- og landings-banerne.
Problemet kender man bestemt også hos Danmarks største lufthavn i København. Her har det i årevis været borgere langs Amagers østkyst, som har følt sig generet af larmende jetmotorer.
Ifølge Københavns Lufthavn mærker naboerne nu noget mindre til fly, der letter.
Metoden er enkel: Flyene bliver sendt længere ud over Øresund på vej op. Længere væk fra kysten med villaer og beboelses-ejendomme.
I praksis er der tale om de fly, der letter mod øst fra bane 04R og derefter sætter kursen mod nord og vest. Det er f.eks. på ruterne til Oslo, Aalborg og Reykjavik.
I samarbejde med Naviair, der varetager flyve-ledelsen i det danske luftrum har Københavns Lufthavn derfor oprettet et såkaldt ”udflyvnings-punkt” et stykke ude over Øresund.
Det er et geografisk punkt, som det enkelte fly ledes du til, når standard-proceduren følges. Først ude ved dette punkt drejer flyet så mod sin egentlige rute.
Københavns Lufthavn har prøvefløjet den nye procedure i et halvt år, og erfaringerne viser, at ændringen fungerer. Langt størstedelen af de pågældende fly befinder sig længere væk fra naboerne på jorden nord for lufthavnen.
”Når man bor tæt på Danmarks største lufthavn, kan man ikke undgå at mærke sin nabo,” konstaterer Peer Borglund. Han er Senior Specialist i Københavns Lufthavne.
”Vi har længe forsøgt ar bruge vores baner på en måde, så flyenes starter og landinger påvirker vores naboer mindst muligt. Det seneste tiltag ser ud til at fungere fint,” fortsætter han.
I praksis er det vanskeligt at måle støjen fra fly ude over Øresund. Den blandes nemlig med lyde fra frA bl.a. biltrafikken og skibsfarten. Derfor har lufthavnen ikke sat konkrete tal på, hvad det nye udflyvnings-punkt betyder i decibel (dB).
Overordnet set viser målingerne dog, at støjbelastningen er faldet med otte dB siden 1994. Det svarer til 84 procent.
Faldet skyldes først og fremmest, at moderne fly støjer langt mindre end deres forgængere. Antallet af starter og landinger er nogenlunde det samme, og i mellemtiden er Øresundsbroen kommet med både bil- og togtrafik.
Miljøstyrelsen har via to miljø-godkendelser fastsat kravene til Københavns Lufthavns drift – herunder overvågning af støj og luftforurening.
Styrelsen fører tilsyn med, at målingerne blive foretaget. Den har også bestemt, hvor mange steder der måles og, hvor hver enkelt måler er placeret.
I øjeblikket er der opstillet 12 faste støj-målestationer i og omkring lufthavnen samt to stationer til måling af luft-kvalitet….
(Indledningsfoto til artiklen: Københavns Lufthavn)
Skriv et svar