Københavns Lufthavn har gjort sig store anstrengelser for at nedbringe ventetider for passagerer. Især i forbindelse med sikkerheds-kontrol og paskontrollen for rejsende til ikke-Schengen lande som f.eks. England og USA.
Lufthavnen har haft succes med sine foranstaltninger, og København har vel i dag nogle af de korteste ventetider i nogen større lufthavn i Europa.
Københavns Lufthavn (CPH) skal dog ikke have lov til at hvilke på laurbærrene. Regeringen sætter nemlig nu præcise servicemål, som formentlig vil blive indført fra 1. januar 2019.
De nye krav siger dels, at den gennemsnitlige ventetid for passagererne i en kalender uge skal være under 5 minutter. Dels skal mindst 98 pct. af alle ventetider i en uge være under 15 minutter.
De nye regler er skrappere end dem, som lufthavnen arbejder efter nu. De blev indført, da der i 2016 var perioder med lange og uforudsigelige ventetider i sikkerhedskontrollen i Københavns Lufthavn.
Det fik transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen til at forlange kortere ventetider, da har præsenterede regeringens luftfarts strategi i 2017. Det skulle bl.a. ske ved at fastsætte servicemål for ventetider i sikkerheds-kontrollen.
De nye servicemål er udarbejdet gennem høringer og dialog med Københavns Lufthavn og en lang række flyselskaber.
Det ønskede niveau i servicemålene tager hensyn til, at en endnu kortere ventetid ville have krævet en meget større og dyrere bemanding af sikkerheds-kontrollen.
I sidste ende ville det betyde dyrere flyrejser for passagererne og en dårligere konkurrence situation for Københavns Lufthavn….
Skriv et svar