Mon der er en smule op- eller medvind at spore i luftfarts-branchen, der ellers kæmper med et humør, som er på niveau med frostgraderne udendørs i Danmark?
Noget kunne tyde på det, hvis man tør tage de seneste statistikker fra Eurocontrol for pålydende. De er nemlig en smule bedre end prognoserne fra slutningen af januar.
Eurocontrol er den overordnede myndighed for styring af lufttrafikken over det meste af Europa. Her samler man informationer fra flyveledere i adskillige lande. Netop dé må vide, hvad der foregår – eller rettere ikke sker – på himlen over vores verdensdel.
De seneste nye tal fra Eurocontrol inkluderer trafikken fra torsdag den 11. februar. Med andre ord er de dugfriske og meget afslørende.
De fortæller, at lufttrafikken i den forløbne uge lå 66 procent under niveauet fra samme periode for et år siden. Det er en smule bedre end i Eurocontrols prognose for 14 dage siden. Den forudsagde et fald på mellem 72 og 74 procent.
Eurocontrol advarer dog samtidig om, at pilen i de senere dage er vendt nedad, fordi flere lande har indført grænse-lukninger og strammere rejse-restriktioner.
Mange flyselskaber ligger således på under 10 procent af deres normale afgange. Det gælder især lavpris-selskaberne, men også selskaber som Swiss, TAP Portugal og Brussels Airlines ligger på et minus 90 procent eller endnu lavere aktivitet.
I den anden ende af skalaen ligger de rene fragtfly-selskaber, der er meget lidt påvirket af Corona krisen. Også norske Widerøe med minus 11 procent og tyrkiske Pegasus med minus 39 procent klarer sig (relativt) godt.
Forklaringen på, at Widerøe er det flyselskab i Europa, der har mindst nedgang, er, at selskabet næsten udelukkende har indenrigs-ruter i Norge. Desuden giver regeringen i Oslo økonomiske tilskud for at opretholde lufttrafikken som livsvigtig infrastruktur i det lange land.
Som nævnt har fragtselskaberne nærmest gyldne dage under Corona, fordi der f.eks. skal flyves masser af medicinsk udstyr, værnemidler og nu også virus-vacciner rundt i verden.
Hollandske TNT Express har f.eks. fordoblet sit antal af flyafgange her i begyndelsen af februar – sammenlignet med samme periode for et år siden.
Alene onsdag den 10. februar havde TNT 120 flyvninger i Europa, fortæller Eurocontrol. Konkurrenten DHL havde endnu flere – nemlig 237. DHL er dermed blandt de travleste flyselskaber i europæisk luftrum overhovedet.
Turkish Airlines er suverænt den mest aktive med 584 afgange om dagen i gennemsnit. Air France kommer ind på andenpladsen med 370, Widerøe med 316 og Pegasus med 243.
Til sammenligning havde SAS kun i snit 108 afgange om dagen, Lufthansa 174 og British Airways 91. Det mest travle ikke-europæiske flyselskab over Europa er Qatar Airways med 171 afgange.
Som nævnt er lavpris-sektoren den hårdest ramte. Det ses tydeligt på Eurocontrols aktuelle trafiktal fra de seneste dage:
Ryanair sendte f.eks. kun 80 fly i luften, easyJet 51, Wizz Air 44 og Eurowings 40….
(Indledningsfoto til artiklen: Bilal El-Daou / Pixabay)
Skriv et svar