At det går voldsomt dårligt for flyfabrikanten Boeing, er der ikke noget nyt. Skandalen omkring det fejlbehæftede 737 MAX fly har kostet Boeing milliarder.
Med Corona krisen oveni, hvor al civil flytrafik stort set blev lukket, kan det ikke undre, at Boeing kom ud af det seneste kvartal med et underskud på 15 milliarder kroner (2,4 mia. USD.)
Meget bedre går det ikke for ærkerivalen Airbus, der her til morgen har offentliggjort sine regnskabstal for første halvår af 2020.
Også Airbus er stærkt påvirket af Corona krisen og har både sendt tusinder af ansatte hjem, begyndt flere fyringsrunder og nu truer med at sige farvel til yderligere 15.000 medarbejdere.
I april, maj og juni landede Airbus et underskud på 1,4 milliarder euro – ca. 10,5 mia. kroner. I samme periode for et år siden stod et overskud på 1,2 mia. euro i regnskabet.
For at imødegå yderligere tab vil Airbus nu skære ekstra ned i sin produktion af nye fly. Fremover skal der kun bygges fem af de store Airbus A350 maskiner om måneden mod hidtil seks. For et år siden kørte 10 styk A350 ud fra fabrikken hver måned.
Airbus’ beslutning kommer ikke som nogen overraskelse. Den europæiske flygigant har flere gange tidligere erklæret, at den vil skrue produktionen af fly ned med 40 procent i de næste to år.
Så længe venter Airbus, at det vil tage, inden den internationale flytrafik begynder at normalisere sig igen, og flyselskaberne udskifter deres gamle fly med nye.
Krisens omfang illustreres af, at Airbus ikke modtog en eneste ny bestilling på fly i hele maj og juni. Det har Airbus aldrig oplevet før i hele siden xxxxx historie.
Et mindst lige så stort problem som mangel på nye bestillinger er imidlertid, at flere og flere flyselskaber enten skubber deres nuværende ordrer eller be’r om at få dem slettet.
Som følge af Corona krisen har Airbus ikke kunnet udlevere 145 maskiner til flyselskaberne. Det var status ved udgangen af juni, så situationen kan sagtens have forværret sig siden.
Mange havde ellers regnet med, at Airbus ville score stort på nedturen hos ærkerivalen Boeing. Det gjorde Airbus principielt også i 2019, hvis der ikke lige var kommet et par kedelige historier på tværs.
Airbus blev nemlig idømt en bøde i milliard klassen for sin rolle i en korruptions-skandale omkring køb af passagerfly i Asien. Det smadrede i sidste ende Airbus’ årsregnskab sidste år.
I går onsdag måtte Airbus-rival Boeing melde ud, at man bliver nødt til at skrue produktionenaf Boeing 777 og 787 Dreamliner ned på grund af svigtende efterspørgsel. Begge konkurrerer direkte med Airbus A350.
Boeing fortalte også, at det vil være helt slut for den legendariske 747 Jumbo i 2022. Samtidig skubbede Boeing lanceringen af sin længe ventede 777X til samme år.
Endelig fortalte Boeing, at start-godkendelsen til sin skandale-ramte 737 MAX igen måtte udskydes. Nu hedder det tidligst fjerde kvartal i år, før de første forbedrede maskiner kan udleveres til kunderne.
Indtil for en uge siden sagde Boeing stadig tredje kvartal, hvilket bl.a. fil storkunden Ryanair til at håbe kunne sætte sine første Boeing 737 MAX-200 i drift inden årets udgang. Den prognose holder nok ikke længere….
(Indledningsfoto til artiklen: Airbus)
Skriv et svar