Det var for en uge siden. En grå, regnfuld og blæsende december-dag. Ikke just det ideelt valgte tidspunkt til en første date.
Men ok – damen var kommet flyvende hele vejen fra Toulouse i Frankrig for at møde os. Hun skulle vise SAS nye udseende og helt nye flytype. Som en fotomodel på et catwalk. Blot var podiet udskiftet med asfalten i Københavns Lufthavn.
Vi stod over 100 mennesker i den gamle terminal og ventede spændt. Vi skulle være de første danskere, som kom helt tæt på madame. Hun hedder Ingegjerd Viking og er SAS’ nye flagskib på himlen.
Ingegjerd er en splinterny Airbus A350, som er SAS’ nye stjerne på de lange flyruter. Hendes første rejser vil gå fra København til Chicago og bagefter til Haneda lufthavnen i Tokyo.
Madame bliver en berejst dame. Lige som hendes syv søskende, der ankommer til SAS i de næste par år. Alle sammen efter at de er blevet klædt i SAS gevandter og fået make-up med den nye SAS bemaling.
Med sine grå og sølvfarvede elementer er SAS’ nye ”livery” – flybranchens navn for lakering – blevet mere diskret og distingveret end den gamle.
Det ser man især på et stort fly som Ingegjerd. Flere af flyselskabets mindre Airbus A320 maskiner har allerede fået de nye klæder, men dér virker ændringerne ikke så markante og overvældende som på Ingegjerd.
Ude i lufthavnen denne råkolde december-dag måtte vi dog først væbne os med tålmodighed. Alle omkring 100 inviterede VIP’er, pressefolk, personale-repræsentanter og politikere. De fleste fra København, men også mange fløjet ind fra andre lande i denne særlige anledning.
SAS’ adm direktør, Airbus kommercielle direktør og Danmarks relativt nye trafikminister skulle lige holde tale.
Benny Engelbrecht (S) ville helst rose regeringens nye klimaplan og høstede den mindste applaus hos publikum. Måske han havde glemt, hvor han var.
Ministeren fik heller ikke en gave fra Airbus til præmie-skabet. SAS’ topchef Rickard Gustafson fik, men Europas store flyfabrikant giver ikke gaver til politikere.
Efter en time, hvor mange efterhånden stod lidt utålmodigt trippende, kom så premieren. Nu skulle vi møde Ingegjerd, der gemte sig bag flere meter høje gardiner.
Da de blev trukket til side, skyndte alle folk sig hen mod de nypudsede ruder. Alle ville have det første blik på madame, der var ankommet til København.
Ingegjerd flyver renere
Det særlige ved Ingegjerd er, at hun ikke bare ser elegant og classy ud. Hun er også billig i drift, hvad man ellers ikke forventer af moderigtige franske kvinder.
Airbus reklamerer med, at A350 er det mest moderne langdistance-fly på markedet. Meget mere benzin-besparende end de gamle Airbus A340 fly, den skal afløse.
A340 kunne kun transportere 200 passagerer med fire motorer, hvor Ingegjerd Viking klarer 300 med to motorer. Det er noget, som SAS’ finansfolk kan mærke på bundlinien.
I disse Greta Thunberg tider er det også godt at vide, at den nye Airbus A350 leder 30 procent mindre CO₂ ud end de maskiner, den afløser. Samtidig er støjen fra motorerne reduceret med 40 procent. Godt at høre for de mennesker, som bor langs lufthavnen — og naturligvis de mange, der arbejder der.
SAS har designet indretningen af Ingegjerd efter gode nordiske traditioner. Fornuftige farver, solide stoffer på sæderne og mere plads at spadsere rundt på end normalt. Alle kan jo trænge til at strække benene, når man rejser i fly i seks eller otte timer.
Ingegjerd er en stor dame. Det ser man først, når man står ved siden af eller under hende. 66,9 meter er hun lang og 64,8 meter fra vingespids til vingespids.
Vægten taler man normalt ikke om hos en dame, men vi gør en undtagelse her. Når hun letter med 300 passagerer, bagage og tankene fyldt, vejer hun 268 tons.
Når hun er oppe i fart, skyder hun 910 kilometer i timen. Den hastighed kan hun holde 13.800 kilometer. Hvem påstår, at et Marathon løb er langt?
De to kæmpemæssige motorer er britiske og kommer fra Rolls-Royce. Trent XWB hedder de, og de kan holde brændstof-forbruget nede på 0,028 liter pr. fløjet passager kilometer.
Tre klasser ombord
Indendørs har SAS opdelt Ingegjerd i tre klasser – alt efter, hvor meget man vil og kan betale for en flybillet. I SAS Business, i SAS Plus og i SAS Go.
40 sæder er afsat til Business, hvor passagererne rejser på ”full fare”. Her kan sæderne klappes ud til at blive reelle senge for mennesker op til 196 centimeter.
De kan lade sig underholde på store 18,5 tommers skærme. Der er separate strømstik til pc og USB samt gratis Wi-Fi. Betjeningen af de mange funktioner er gjort lettere og mere bekvem. Blandt det komfortable er også en massage-funktion i fodhvilerne.
SAS Plus er navnet på klassen, der typisk hedder Economy Flex hos andre flyselskaber. Den omfatter 32 sæder i Ingegjerd, hvor hver passager kigger på en 13,3 tommers skærm. Også her er der separate strømstik til pc og USB – og Wi-Fi er gratis.
Endelig er der ”monkey class”, der hedder Go hos SAS. 228 sæder med en 11,8 tommers skærm foran hver. Go passagerer skal betale ekstra for Wi-Fi, og de har kun et USB-stik til at holde mobilen eller tabletten kørende.
På første rejse den 28. januar
Ingegjerd letter i øvrigt på sin første rute fra København den 28. januar. Derefter sættes hun ind på syv forskellige langdistance-ruter til New York, Beijing, Chicago, Tokyo, Shanghai, Hong Kong og San Francisco.
Når SAS har modtaget alle sine nye fly om fire år, vil Ingegjerd være del af en stor Airbus familie med bolig i Skandinavien.
Som nævnt har SAS købt otte af Ingegjerds slags, men derudover kommer 80 Airbus A320, fem Airbus A330 Enhanced og tre Airbus A321LR, Alt i alt 86 nye fly….
(Indledningsfoto til artiklen: Trends & Travel)
Skriv et svar