Hvert rejseår har sine nye ord og begreber. Kald det bare “buzzwords”.
Klima-aktivister eller “flygskam” kunne være oplagte kandidater til ”årets ord” i rejseverdenen.
Lille svenske Greta Thunberg har gjort et solidt arbejde med sin modstand mod at flyve og effektive mobilisering af skole-elever og andre unge verden over.
Hun har fået vækket mange sløve politikere og en for passiv ældre generation, der nok snakkede om miljø-problemer, men langt hen ad vejen nøjedes med snakken.
I hendes hjemland falder den flyvende indenrigs-trafik i et voldsomt tempo. Svenskerne hopper i titusindvis fra rutefly til jernbaner.
De drives ganske vel af el, men hvor kommer den mon fra? I mange lande produceres elektricitet af kul- eller atom-kraftværker – og er det meget bedre end olie og benzin?
Greta selv er nu blevet rigtig covergirl på et mande-magasin. Britiskee ”GQ” portrætterer den 16-årige pige som en rigtig power-woman på sin forside.
Men tilbage til årets rejse-ord. I de tidligere år har det f.eks. været ”babymoon” eller ”buddymoon”, når det gjaldt om at fange interessen hos teenagere og Generation Z.
Ordene dækker over kampagner, hvor rejsebureauer forsøger at lokke unge mennesker til at rejse med venner, gutterne, kæresten, daten osv.
De buzz words ser ud til at være helt ytt og døde i denne sommer.
I stedet er de afløst af begreberne ”mobilemoon”, ”mobimoon.” og ”solomoon”. Tre ord for det samme – nemlig at man rejser alene med mobiltelefonen som ens bedste ven på turen.
Det her er bestemt ikke en and midt i agurketiden eller eftervirkningerne af et solstik på stranden af en græsk middelhavs-ø.
En ny undersøgelse fra den store rejseportal Expedia afslører nemlig, at 33 pct. af årets rejselystne i USA hellere ville tage en smartphone med på ferie end sin kone, mand, kæreste, kammerat osv.
Expedia døbte lynhurtigt resultatet ”mobilemoon” og integrerede det som en vigtig del af markedsføringen for portalens egen app. Kort efter var ordet blevet trendy – godt hjulpet af de sociale medier.
To af tre rejsende fortalte Expedia, at de foretrak friheden ved at rejse alene frem for at have en person eller hele familien med sig. Det gav også bedre muligheder for at møde nye mennesker i den takt, man selv ønskede det.
Kigger man på alderstrinnene i Expedias analyse, bliver det tydeligt, at især de yngre årgange har den opfattelse. Nemlig 80 pct. af de rejsende I Millenium generationen (26- til 35 år) og 83 pct. i Generation Z( 15 til 25 år)!
Det er selvfølgelig også de aldersgrupper, der er vokset op med internet og mobiltelefoner. Det hjælper med til at udpege smartphones til bedre rejsekammerater end dem af kød og blod.
Trenden mod flere og flere solo-rejsende har både hoteller og ferie-arrangører allerede mærket i et par år. Derfor tilbyder flere og flere feriehoteller i dag enkelt-værelser uden tillæg.
Hvorfor de rejser alene, fik Expedia også mange svar på: ”Mange rejser på egen hånd for at møde nye mennesker og opdage nye steder. Lige så vigtigt er at kunne koble helt fra jobbet og det daglige trummerum. Ferien er for forandring og til at resette sig selv.”
Måske hoteller, restauranter, barer og flyselskaber skulle begynde at tænke mere i ”mobimoon” baner. Det kunne f.eks. være ved at tilbyde gratis trådløse oplader overalt – på værelser, på disken og i lufthavnes lounger og gates….
Skriv et svar