Vi har ofte her på Trends & Travel advaret om, at Li-ion batterier til mobiltelefoner, kameraer, laptops og andre elektroniske gadges kan være farlige at omgås.
Især skal man undgå at stresse batterierne, så de løber varme. Så er der nemlig en risiko for, at de bryder i brand eller eksploderer.
Brandfaren er bl.a. årsagen til, at flyselskaber nu om dage forbyder passagerer at lægge Li-ion batterier med den ind-tjekkede bagage i flyenes lastrum.
Batterierne skal i stedet tages ud af kufferter og elektronik, som man har liggende i sine kufferter. De skal så medbringes i kabinen, hvor der er større chancer for, at en eventuel brand bliver opdaget og kan slukkes med det samme.
Det er lige præcis, hvad der skete første juledag på en AirAsia ruteflyvning fra Kuala Lumpur i Malaysia til Hong Kong i Kina.
Da Airbus A320 flyet befandt sig i 12.000 meters højde over Vietnam sprang en passagers ekstra batteri til mobiltelefonen i luften og gav ham 20 procent forbrændinger på kroppen.
Heldigvis kunne AirAsias kabine-personale hurtigt slukke ilden og anbringe det beskadigede batteri i en særlig sikkerheds-beholder. Derefter gav de passageren førstehjælp.
AirAsia flyet foretog en sikkerheds-landing i den nærmeste lufthavn – Tan Son Nhat i Ho Chi Minh City – hvor den forbrændte passager kom under lægebehandling 35 minutter efter, at eksplosionen fandt sted.
Passageren kunne forlade hospitalet dagen efter og rejse hjem igen. Sikkert pakket godt ind i forbindinger og en erfaring rigere.
AirAsia sendte naturligvis også et reservefly til Vietnam, hvor de øvrige passagerer kunne fortsætte deres rejse fra med 17 timers forsinkelse.
Selve Airbus A320 flyet tog ikke skade af mobiltelefon-batteriets eksplosion i kabinen. Efter en Grundig tjek kunne maskinen igen gå i rute 20 timer senere.
Hvorfor er Li-ion farlig?
Det sker sjældent, at Li-ion batteri bryder i brand. Men de er i dag så udbredte og uundværlige for folk, at de få eksplosioner skaber overskrifter.
Lithium er et ustabilt metal, der er fremragende til at lede og lagre elektricitet. Det kan imidlertid opføre sig farligt, når det bliver over-ophedet eller blandes med andre metaller.
Li-ion batterier indeholder også grafik, kobolt og nikkel, som skal behandles meget forsigtigt og nøjagtigt under fabrikationen. Sjusker batteri fabrikken, øges risikoen for brand.
Li-ion har et kogepunkt. Når det så langt op i temperatur, begynder en kemisk proces, der i værste fald kan forårsage en eksplosion.
De fleste moderne smartphones vil automatisk slukke, når de bliver for varme. Desuden har Li-ion batterier af god kvalitet indbyggede sensorer og kredsløb, der skal forhindre dem i at bryde i brand.
Alt dette fungerer dog kun, så længe Li-ion batteriet er i 100 procent god stand. Bliver det bøjet, brækket, punkteret eller beskadiget på anden vis, bør det smides ud på forsvarlig vis. Aldrig anbringes i et elektronisk apparat….
(Indledningsfoto til artiklen: Arivaran Ravichantar / Pixabay)
Skriv et svar