Den aktuelle klima-debat sætter sine tydelige spor hos de mange mennesker, der normalt tager flyet, når de skal ud at rejse.
Folk bliver påvirket af politikeres og mediers diskussion om CO₂ forureningen, som passagerfly angiveligt skal have en stor skyld i.
Dertil kommer, at verdens nye medie-darling – den lille svenske klima-aktivist Greta Thunberg – stiller rigtige og direkte spørgsmål, som mange flyselskaber og regeringer ikke har brudt sig om at tage sig af seriøst.
Resultatet er, at op imod halvdelen af alle rejsende overvejer at finde alternativer til det klassiske passagerfly. For de flestes vedkommende dog kun, hvis visse betingelser bliver opfyldt.
Således vil næsten hver tredje (29 pct) kun vælge flyet fra, hvis det hverken var dyrere eller mere besværligt med en anden rejseform.
Det vil de jo være for de flestes vedkommende. Eldrevne tog tager længere tid om en rejse end fly. Personbiler forurener også, medmindre de har elmotor. Og skibe er kun i få tilfælde et reelt alternativ til fly. Dertil kommer, at de fleste krydstogtskibe sviner endnu mere end en rutefly.
14 pct. – eller hver syvende – er til gengæld så overbeviste klima-støttere, at de ville vælge en transportform med lavere CO₂ aftryk end fly, ligegyldigt om rejsen bliver dyrere og mere besværlig.
Det afslører en ny global undersøgelse, som analyse-firmaet Ipsos har lavet i samarbejde med World Economic Forum i Davos.
Ipsos har undersøgt folks synspunkter på flyrejser og deres miljø-påvirkning på tværs af 27 lande verden over.
Måske lidt overraskende viser analysen, at kineserne er det folkefærd i verden, som er mest villig til at vælge flyveren fra for klimaet skyld. Kina er ellers det land på kloden, der sender mest forurening ud i naturen.
Helt modsat i Kinas naboland Japan. Her er kun fire procent klar til at droppe passagerflyet. Også Canada ligger meget lavt med syv procent.
Danmark er desværre ikke med i Ipsos globale undersøgelse. Det nærmeste land er Sverige, hvor over halvdelen af de adspurgte (52 pct) erklærer, at de kigger efter alternative transportformer end flyet.
Sveriges høje procent kan næppe undre, al den stund at verdens mest kendte klima-aktivist – Greta – stammer fra vores naboland. Samtidig stammer begrebet ”flyg-skamm” – at få dårlig samvittighed ved at tage fly – fra vores naboer på den anden side af Sundet.
Stoler ikke på flyselskaberne
Uheldigvis ligger alternativer til traditionelle jetmotorer, der forbrænder andet end fossilt brændstof, ikke lige om hjørnet.
En del flyselskaber eksperimenterer med at blande bio-brændstof i benzinen, som f.eks. kan laves af gammel mad-olie (KLM) eller affald fra skov-industrien (SAS).
Den slags talte man også meget om i forbindelse med bilbenzin for 10 år siden, men der skete aldrig noget seriøst på den bio-front. Ikke før diesel-skandalen, der lige pludseligt har fået hele auto-industrien til at stille om til elmotorer eller hybride motorer.
De rejsende i Ipsos’ undersøgelse har da heller ikke den store tillid til, at luftfarts-industrien og flyselskaberne er i stand til at reducere deres miljø-belastning med andet end pæne ord.
Svarene kan opdeles i tre grupper af nogenlunde samme størrelser, når spørgsmålene handler om flyselskabernes engagement i klima-debatten:
30 procent har rimelig stor eller stor tillid til, at der sker noget seriøst på det vigtige områder. 33 pct. tror ikke eller kun lidt på, at luftfarten gør noget, som batter. Hele 37 pct. af de adspurgte ligger neutralt i midten.
Ifølge Ipsos stoler dem, der flyver ofte, i højere grad på flyselskabernes engagement og evner til at reducere deres CO₂ end dem, som kun rejser sjældent med fly.
Frequent Flyers er imidlertid også den gruppe, der er mest tilbøjelige til at overveje alternative former for transport.
Et og andet kunne tyde på,, at ”meget-flyverne” har dårlig klima-samvittighed, hver gang de boarder et nyt fly eller sidder i flysædet med en kop kaffe.
Måske skyldes åbenheden for alternativer også, at Frequent Flyers generelt har bedre råd til at rejse end almindelige turister.
Klima-bevidsthed i alle aldre
Ipsos analysen for World Economic Forum er foretaget i august 2019, så resultaterne er dugfriske og kan være påvirket af den globale klima-bevægelse, som 16-årige Greta Thunberg har sat i gang med bl.a. skole-strejker.
Derfor vil det måske overraske mange, at det ikke er de unge årgange, der dominerer helt blandt de mennesker, som søger andre rejse-former end fly.
Måske ikke så mange har lyst til at følge Greta Thunbergs eksempel med at rejse fra Europa til USA med sejlskib. Ukomfortabelt, dårligt vejr og 14 dage på havet i stedet for syv timer i fly på tværs af Atlanten.
Fordelt på aldersgrupper er de under 35-årige (naturligvis) i flertal, når det gælder alternative transport-former. Det vil næsten halvdelen af dem (49 pct). Og 17 pct, selvom rejsen ville være dyrere og mere besværlig at gennemføre.
Hos de midaldrende mellem 35 år 49 år er interessen for at rejse på andre måder dog også høj, viser Ipsos’ nye analyse. Procenten er her 44, mens den er 34 procent hos de over 50-årige.
Til gengæld kan analytikerne ikke spore nogen forskel på kønnene i klima-aktiviteten. 43 pct. af mændene kigger efter alternativer til passagerfly – hos kvinderne er det 44 procent.
Endelig har Ipsos også kigget på respondenternes uddannelses-niveau og indkomst. De viser tydeligt, at lysten til at være klima-rigtig i sine rejsevaner stiger med løn-niveau og antal år i skoler og højere lære-anstalter….
Her er ifølge Ipsos de 10 lande, hvor flest mennesker vil bytte passagerflyet ud med andre transport-former. Procenten indeholder både dem, der vil skifte uanset pris og lavere komfort – og dem, der kun vil gøre det, hvis prisen og tidsforbruget var det samme som flyet:
- Sydkorea – 60 procent
- Indien – 60 procent
- Peru – 55 procent
- Saudi Arabien – 55 procent
- Kina – 53 procent
- Sverige – 52 procent
- Sydafrika – 51 procent
- Malaysia – 49 procent
- Chile – 48 procent
- Belgien – 47 procent
Til sammenligning er kun 34 pct. af amerikanerne, 45 procent af tyskerne og 46 procent af briterne villige til at flytte fra fly til en anden transportform….
Skriv et svar