Det er ikke, fordi markedet mangler apps og søgemaskiner til at finde, udvælge og købe rejser, hoteller eller ferier. Både flyselskaberne har deres egne. Det samme har hotelkæder og Airbnb. Dertil kommer en hel stribe uafhængige portaler. Hvis man ikke kan finde en rejse, er det – næsten – ens egen skyld.
Ikke desto mindre mener en af verdens største online-formidlere – Expedia – at der er behov for forbedringer. For mange rejsende er den største stress-faktor nemlig fortsat at finde det rigtige tidspunkt til at købe billetten og booke hotellet, så man får den optimale pris.
Expedia vil derfor revolutionere rejse-søgningen med en helt ny teknologi platform, der har fået navnet Open World.
Expedia har brugt den stille periode under Corona til at investere flere hundrede millioner dollars i udviklingen af den nye platform, der vil kunne mærkes i alle dele af rejse-verdenen.
Forbrugerne – altså os – skal først og fremmest mærke Open World søgemaskinen gennem kunstig intelligens (AI), der hjælper med en intelligent pris-alarm.
I den nye app kan brugerne følge udviklingen af priser på ens planlagte rejser over flere uger. Så kan man klikke på en bestemt flyrute, hvorefter app’en advarer om automatisk om større pris-ændringer i det øjeblik, de sker.
Det er der måske ikke så meget nyt i. Det skal der til gengæld være i, at Open World bruger AI til at give en troværdig prognose på prisudviklingen i den kommende tid på netop den rejse, man vil tage på.
”Dette er den laveste pris, som vi forventer på din søgning,” eller ”vi regner kun med, at priserne vil stige frem til den valgte afrejsedato”, kunne være typiske Expedia svar, som man møder på sin mobiltelefons skærm.
Den anden forbedring indfører Expedia i forbindelse med kompensation og erstatning for forsinkelser, aflysninger og overbooking af flyafgange.
Et klassisk irritations-moment. Ikke mindst her under Corona, hvor hyppigt rejsende ofte kunne stå med tilgodehavender hos flere flyselskaber.
Mange lader specialiserede advokat-firmaer som f.eks. Flyhjælp.dk prøve at skaffe pengene fra flyselskaberne, men Expedia vil integrere denne service som del af sit komplette tilbud:
Når Expedia-brugere logger sig ind, vil de straks få vist, hvor og hvor meget kompensation de har til gode. Hvis de ønsker det, kan de så straks bruge tilgodehavendet til at betale den næste rejse med.
Dette forudsætter dog nok, at flyselskaber og lufthavne selv er tilmeldt Expedias nye One World teknologi platform – og det er langt fra alle.
Under Corona pandemien er anvendelsen af smartphones og apps mere end fordoblet hos Expedia. Derfor kan det ikke undre, at online rejsebureauet har så travlt med at komme først med nye mobile ideer lige nu.
Den nye forbruger-app til Expedia er netop offentliggjort i USA og Canada. Den kommer senere til resten af verden og Europa med Danmark.
Til den tid vil One World få yderligere nye features, der går langt videre end bare pris og flyvetid, som de fleste andre søgemaskiner også kan vise.
Nogle af de funktioner kunne f.eks. være, om man har mulighed for at booke om (gratis). Det samme gælder den tilladte bagage til prisen, eller om sæde-reservering er med.
Vidste I i øvrigt, at Expedia oprindelig er en Microsoft opfindelse?
I 1996 blev en mindre afdeling i verdens største pc-softwarehus sat til at lancere en online rejseudbyder. Via den fik brugerne en helt ny online-måde at undersøge og sammenligne forskellige rejsetilbud samt at booke rejser på.
I dag er Expedia en selvstændig koncern, der ejer adskillige andre selskaber. Expedia har lokale afdelinger i 70 lande og partner-aftaler med flere hundrede flyselskaber og hundrede-tusinder af hoteller, biludlejere og turist-attraktioner verden over….
(Indledningsfoto til artiklen: Kelly L / Pexels)
Skriv et svar