Krise-situationer i verden som Corona virussen er undertiden skyld i uventede og ikke nødvendigvis negative episoder. Ting bliver gjort og kan lade sig gøre, som de færreste havde regnet med.
Forleden lykkedes det f.eks. en Boeing 787 Dreamliner fra Air Tahiti Nui at flyve nonstop fra øgruppen i Stillehavet, hen over hele USA og på tværs af Atlanten til Paris i Europa.
Normalt har Air Tahiti Nui en mellemlanding undervejs i Los Angeles i USA, men det kunne ikke lade sig gøre på grund af amerikanernes indrejse-forbud.
Resultatet blev så, at Air Tahiti Nui foretog den længste non-stop rejse i et passagerfly i verdenshistorien. 15.715 kilometer på 15 timer og 45 minutter.
Det var samtidig historiens længste rejse nogensinde i en Dreamliner og historiens længste indenrigs flyvetur. Tahiti betragtes nemlig som fransk territorium.
Mange dage skulle der dog ikke gå, før rekorden næsten blev overgået. I går onsdag morgen landede en Airbus A380 fra det australske flyselskab Qantas nemlig i London efter at have fløjet uden mellemlanding fra Darwin i den nordlige del af verdensdelen ”down under.”
Også her tager Qantas rute QF1 normalt et stop undervejs – i Singapore – for at tanke op. Singapore har imidlertid indført landings-forbud for udenlandske fly på grund af Covid-19 risikoen.
Qantas kunne normalt have flyttet sin mellemlanding fra Singapore til Dubai, men intet er normalt i disse Corona tider. Emiraterne har nemlig også lukket sine lufthavne for udlændinge og udenlandske passagerfly.
Altså måtte Qantas flyve hele vejen nonstop til Europa og Storbritannien. Det var den længste flyvetur nogensinde med Airbus’ kæmpestore A380 maskine.
Modsat Air Tahiti er Qantas vant til at sætte rekorder, men normalt aldrig i den to-etagers Airbus. Qantas flyver således fast nonstop mellem Perth i det vestlige Australien og til London Heathrow lufthavnen. Det foregår dog i en ombygget Boeing 787 Dreamliner med plads til færre passagerer end normalt.
Med ombord på rekord-flyvningen, der varede 16 timer og 40 minutter, var en gruppe på 21 briter. De måtte afbryde deres 30-dages Australien Rundt ferie midtpå og vende hjem i det kæmpefly, som deres rejseselskab Titan Travel havde chartret til formålet.
Englændere har i det hele taget travlt med at rejse hjem fra Australien i denne uge. Qantas stopper nemlig næsten alle sine ruter med udgangen af marts måned.
Fra april vil Qantas kun gennemføre et meget begrænset antal flyvninger. Datoer og ruter på dem har flyselskabet ikke offentliggjort endnu.
En fuldt lastet Airbus A380 har en tilladt rækkevidde på 8.200 nautiske mil eller 15.186. Betød det så, at Qantas QF1 svævede de sidste 800 kilometer hen over Europa med sine fire jetmotorer slukket?
Naturligvis ikke. Qantas sørgede for, at flyet kun havde 21 passagerer med ombord. De vejer ikke nær så meget som normalt 500. Desuden var brændstof-tankene fyldt til randen.
I dag returnerer det kæmpestore A380 så fra London til Australien. Denne gang som Qantas QF2. Det sker igen med Darwin som mål.
Her opholder flyet sig dog kun for en kort stund, inden det flyver videre til Sydney, der ligger i det sydlige Australien.
Til sidst er der måske en enkelt læser eller to, der undrer sig over, at Qantas ikke lader A380’eren flyve via Perth, som flyselskabet ellers normalt gør med de mindre Boeing 787 Dreamlinere?
Perth ligger på vestspidsen af Australien og ligger dermed geografisk tættere på Europa end Darwin.
Well – også her har Qantas en udfordring.
Ifølge den engelske avis The Sun er flyselskabet nemlig oppe at skændes med lufthavnen i Perth om afgifterne for at starte og lande dér. Derfor må Qantas i øjeblikket ikke bruge Perth….
(Indledningsfoto til artiklen: Bilal El-Daou / Pixabay)
Skriv et svar