Man må håbe, at det ikke ender med lutter snak og smukke intentioner, når fem skandinaviske flyselskaber nu vil sætte sig om samme forhandlingsbord for at finde et fælles fodslag om fremtidens luftfart i vores del af verden.
Formålet med det nye Nordic Network for Electric Aviation (NEA) er at fremme indførelsen af elektriske motorer i passager- og fragtfly fra nordiske flyselskaber.
NEA finansieres af Nordic Innovation, der er en organisation under Nordisk Ministerråd. Projektet skal arbejde med både infrastruktur, udvikling af nye typer motorer, industri-spørgsmål, politik og forretnings-modeller for fremtidens flyselskaber.
Fra begyndelsen har netværket 11 medlemmer: SAS, Finnair, Air Greenland, Braathens Regional Airlines, Icelandair, El-fly AS, Heart Aerospace, NISA (Nordic Innovation Sustainable Aviation), konsulent firmaet Rise samt de to lufthavns-selskaber Avinor og Swedavia.
På listen savner man vigtige spillere som f.eks. Norwegian, færøske Atlantic Airways eller Københavns Lufthavn, der er Skandinaviens største.
Måske de lige klapper hesten for at se, om det nye initiativ til elektriske fly kan komme med konkrete forslag til, hvordan luftfarten i de nordiske lande kan nedsætte sin CO₂ forurening.
Ifølge NEA skal netværket organisere workshops og events, der skal opbygge viden og relationer på tværs af de skandinaviske landes grænser og kulturer.
I den forbindelse har NEA fire hovedformål:
- Der skal etableres en nordisk standard for strømforsyning af fremtidens elfly.
- Der skal skrives forretnings-modeller, som kan koble lande og regioner sammen.
- Man vil udvikle elektriske motor-teknologier, der passer til det nordiske klima. Traditionelle batterier kan f.eks. ikke lide kulde.
- Og der skal skabes europæiske og globale samarbejder om fremtidens elektriske luftfart.
Mere grøn og klima-venlig transport i luften har en høj prioritet hos både regeringer, myndigheder, lufthavne og flyselskaber i Norden.
SAS klima-kompenserer f.eks. en stor del af sine billetter, udvikler miljøvenligt flybrændstof og har et samarbejde med flyfabrikken Airbus om udviklingen af fremtidens passagerfly.
Avinor i Norge er i fuld gang med at afprøve de første elektriske fly. Målet er, at al indenrigs flytrafik i Norge kan overgå til eldrift om få år.
Tilsvarende arbejder Københavns Lufthavn med bl.a. jordvarme og solceller for at nedsætte sin afhængighed af fossile brændstoffer. Lufthavnen vil være CO₂ neutral i år ved bl.a. at donere store beløb til grønne skov-projekter.
Hos Finnair siger selskabers Chief Operating Officer Jaako Schildt:
”Teknologiske fremskridt er nøglen til at løse luftfarts-industriens udfordringer med CO₂ udledning. I det nye NEA project kan vi være med til konkret at skaber fremtiden for elektrisk luftfart.”
Skriv et svar