Lige netop, som det norske luftrum har fået øget konkurrence og nye spillere på de populære ruter, får alle flyselskaber og flyrejsende i vores nordlige naboland et politisk gok i nødden.
Det hurtigt voksende Miljøpartiet De Grønne (MDG) har nemlig udset sig indenrigs-trafikken med fly som den del af den norske infrastruktur, der skal ofre mest i partiets planer om at skære drivhus gasserne med 95 procent indtil 2035.
Inspireret af udviklingen i Frankrig og Tyskland vil MDG have de fleste norske flyruter erstattet af elektrisk drevne toglinier.
Desuden kan nordmændene se frem til, at hver flyrejsende får en kvote af om året, han eller hun må bruge på flyveture inden for Norges grænser. Overskrides disse kvoterne, bliver det meget dyrt.
Disse voldsomme ændringer forudsætter naturligvis, at De Grønne får magt efter det næste landstings-valg, der foregår i september. Som i andre lande står miljø-bevægelsen til at vinde mange pladser i parlamentet.
Det er især den unge MDG politiker Ulrikke Torgersen fra olie-byen Stavanger, der fører sig frem med angrebene mod luftfarten og dens forurening.
Ulrikke har gjort det så effektivt, at hun bliver omtalt og portrætteret i flere store amerikanske og britiske medier. Desuden citeres hun ofte i norske aviser og tv.
Udmeldingen kommer kun kort efter, at konkurrencen på de norske indenrigs-ruter er skærpet voldsomt. Det kan ikke ses så meget endnu, men når Corona restriktionerne (måske) forsvinder senere på året, bliver de meget tydelige.
Traditionelt sidder SAS og det norske regional-selskab Widerø på broderparten af de mange ruter:
De harfået øget konkurrence fra Norwegian, der fremover vil forsøge at leve af indenrigs flyvning, efter at selskabet var tæt på at gå konkurs med sin gamle strategi for billige billetter mellem Europa og USA.
Den ungarske lavpris-specialist Wizz Air er også landet i Norge sidste efterår og konkurrerer nu på livet køs på en række af de mest brugte indenrigs ruter.
Dertil kommer det nye norske flyselskab Flyr, der går i luften den 30. juni på en rute mellem Oslo og Tromsø.
Flyr har købt en håndfuld brugte Boeing 737-800 maskiner. I øvrigt samme flytype, som Norwegian satser på fremover.
Endelig er der Norges nye flyselskab Norse Atlantic, der dog næppe bliver berørt af de grønne politikeres falkeblik.
Norse vil nemlig udelukkende gå efter langdistance ruter mellem Europa og USA eller Europa og Asien. Norwegians gamle domæne.
Som nævnt vil det norske miljø-parti helst have alle passagerfly pillet ned fra himlen over landet og flyttet passagererne over i tog.
Det bliver dog ikke helt så nemt som i Tyskland, Frankrig og for den sags skyld Danmark. Norges geografi med masser af bjerge og fjelde gør det nærmest umuligt.
Af samme grund har Norge langt flere indenrigs flyruter end f.eks. Danmark: De svæver hen over forhindringerne i stedet for at køre igennem eller på dem.
MDB partiet er godt klar over denne svaghed i strategien. Derfor vil det tage hensyn til nordmændenes bopæl, når der uddeles kvota eller ”flyve-tilladelser.”
Bor man længere oppe i det lange land og i et område, der er svært tilgængeligt trafikalt, får man tildelt større kvoter end dem, der har adresse i f.eks. hovedstaden Oslo.
Forslaget bliver nok ikke særlig populært hos hverken flyselskaber eller hos de mennesker, der bruger flyet som en del af deres hverdag.
Mens en flyvetur mellem f.eks. Oslo og Bergen eller Trondheim varer under en time, tager samme rejse med tog typisk seks tilsyv timer.
Netop denne tidsforskel er et vigtigt element i den franske regerings planer om at forbyde korte indenrigs flyruter. Det skal kun ske på rejser, hvor lyntog er næsten lige så hurtige som fly….
(Indledningsfoto: Avinor / Catchlight)
Skriv et svar