Norge er ikke kun det land i verden, hvor der kører flest elbiler på gader og veje. Over halvdelen af alle personbiler, der blev solgt til nordmændene sidste år, var eldrevne. Senest i 2025 skal alle benzin- og diesel-drevne biler være væk.
Om få år skal himlen over Norge også befolkes med elfly. Senest i 2026 vil Wideroe være det første flyselskab, der har elektrisk drevne rutefly i drift. Ikke kun sportsfly, men rigtige maskiner til adskillige passagerer.
Widerøe er specialist i indenrigs ruter, som der er mange af i det lange Norge. Flyselskabet er derfor et af de få i Europa, som har kunnet opretholde næsten normal drift under Corona krisen.
Det skyldes selvfølgelig, fordi den norske regering har pumpet mange penge i at holde landets trafikale infrastruktur i gang. Det har gjort, at Wider’e kun overgås af Turkish Airlines som Europas mest travle flyselskab for tiden.
Mange af Widerøes ruter er korte og kan betjenes med relativt små maskiner. Norge er derfor oplagt til at bruge elektriske fly, der på grund af de tunge batterier har deres store svaghed i netop rækkevidde og størrelse.
Norge har ambitioner om, at alle flyvninger af under halvanden times varighed skal være elektriske senest i 2040. Det mål kræver, at der snart sker noget praktisk.
Widerøe har derfor allieret sig med den britiske motor-fabrikant Rolls-Royce og den italienske flyfabrik Tecnam.
Basis bliver det italienske Tecnam P2012 Traveller, der i sin nuværende form med turbo-prop motorer har plads til ni passagerer og to piloter. Den elektriske version kaldes P-Volt.
Widerøe og Rolls-Royce forhandler sideløbende med en række andre fabrikanter, der kan levere et større passagerfly til eldrift.
Det norske lufthavns-selskab Avinor har nemlig udskrevet en konkurrence om et elektrisk fly med 19 sæder, der skal gå i første rute i 2025.
Alle, der har fløjet indenrigs i Norge, kender Widerøe. Nordmændenes hvid- og grøn-lakerede fly kendes også fra flere danske lufthavne.
Inden Corona havde Widerøe i gennemsnit sine fly 400 gange om dagen. De startede og landede i 44 forskellige lufthavne. De fleste i Norge og ret små.
74 procent af Widerøes ruter er under 275 kilometer lange. De korteste flyveture varer kun mellem syv og 15 minutter.
(Indledningsfoto til artiklen: Widerøe)
Skriv et svar