Nordmændene er ikke kun det land, hvor der kører flest elbiler pr. indbygger. På trods af, at Norge langt hen ad vejen lever af sin olie og gas.
Nordmændene er også med helt fremme, når det gælder om at finde grønnere måder at sejle skibe på. Nemlig med en kombination af elektriske batterier og diesel.
I morgen – fredag den 16. august kl. 10:00 – går verdens største hybride færge således i rute mellem norske Sandefjord og svenske Strømstad.
Det er med en uges forsinkelse i forhold til den først annoncerede dato. Skibet havde brug for nogle ekstra test-kørsler, inden passagererne blev sluppet ombord.
Den nye ”Color Hybrid” færge sejler for rederiet Color Line, som også kendes fra ruter mellem Hirtshals I Nordjylland og Larvik eller Kristianstad i Norge.
Color Line er Norges største færge-rederi, der har mange ruter mellem norske havne og Sverige, Danmark, og Tyskland.
Color Hybrid skal kunne sejle i en time på batteri-drift med en fart på maksimalt 12 knob. Det betyder, at skibet kan bevæge igennem hele Sandefjords-fjorden uden udslip af klima-gasser overhovedet. Desuden foregår den elektriske sejlads næsten lydløst.
Hele overfarten tager to en halv time på en færge, der er helt nybygget. Den byder på høj komfort, flere restauranter og et udvidet shopping område.
Batterierne ombord vejer 65 tons. De leverer fem megawatt og kan lades op på bare en time. Det betyder, at færgen ikke skal ligge til kajs længere end normalt, når den henter og afleverer passagerer, biler, gods osv.
Ud over ”stik-kontakten” i færgehavnen kan Color Hybrid også generere strøm undervejs på havet ved at udnytte varme fra diesel-motorerne.
Desuden indfører Color Line en topmoderne affalds-håndtering på den nye hybrid-færge. Alt affald afleveres til et bio-kraftværk på land, der leverer miljø-venlig strøm og fjernvarme.
Color Line har investeret i moderne landstrøms-anlæg i flere af sine færgehavne. Ud over Sandefjord og Strømstad er det bl.a. i tyske Kiel, som rederiet har en rute til Oslo fra.
Også Norges andet store passager-rederi Hurtigruten har travlt med at bygge hybride fartøjer:
For nylig gik markedets første hybride krydstogtskib ”Roald Amundsen” på sin første rejse med passagerer. Ligesom søsterskibet ”Fridtjof Nansen”, der skal være klar næste år, sejler Hurtigrutens nyhed på elektriske batterier og flydende naturgas (LNG)….
Skriv et svar