For et år siden lancerede Norge ambitiøse planer om at revolutionere luftfarten ved at indføre elektriske fly i stedet for de støjende og forurenende maskiner med benzin-drevne jet- eller propeller-motorer.
De norske drømme har nu fået et første knæk. Landets første eldrevne fly – en lille Alpha Electro G2 – styrtede nemlig ned i en sø onsdag..
Ingen mennesker kom heldigvis til skade ved havariet, der tilsyneladende var en nødlanding. Ifølge Avinor faldt elmotoren pludselig ud.
Samme maskine gik første gang på vingerne i juni sidste år. Under stor presse-bevågenhed tog den norske trafikminister Ketil Solvik-Olsen en elektrisk flyvetur sammen med topchefen for Avinor Dag Falk-Petersen.
Avinor driver de 45 statslige lufthavne i Norge og har sammen med landets regionale flyselskab Widerøe stillet sig i spidsen for en elektrisk revolution på himlen.
Widerøe proklamerede således, at man ville have sine første hel-elektriske passagerfly i rutedrift, inden der er gået 10 år.
De vil kunne bruges på korte og mellemlange ruter. Det kunne f.eks. sagtens være på flyveture mellem Oslo og danske lufthavne som København, Aarhus, Aalborg, Billund og Karup
Det norske styrt kommer lige oveni, at det skotske flyselskab Loganair har indledt et projekt, hvor ni-personers Britten-Norman Islander fly skal ombygges fra benzin- til eldrift.
De skal om et par år indsættes på bl.a. verdens korteste flyrute mellem nabo-øerne Westray og Papa Westray. Se Trends & Travels artikel her.
Det havarerede Alpha Electro G2 fly ejes af Avinor og med firmaets topchef ved styregrejerne. Han havde brugt tirsdagen til at give højtstående regerings-medlemmer og embedsmænd en elektrisk flyvetur for at overbevise dem om den store fremtid i denne type fly.
På grund af sin særlige geografi med bjerge og fjelde bruger mange nordmænd fly til selv korte distancer mellem byerne.
Da Norge samtidig har store miljø-mæssige ambitioner, og hver tredje nye bil på gaderne i dag har elmotor, er landet oplagt som første land med elektriske rutefly.
Norge har samtidig masser af olie-milliarder til at investere i alternative energi-former. Nordmændene regner således med, at batterierne i fremtidens fly vil blive fyldt om med strøm, der er genereret via vandkraft fra elve og fosser.
Nødlandingen sætter dog første alvorlige spørgsmåls-tegn ved, om elmotorer er lige så stabile som deres rivaler, der kører på fossile brændstoffer.
Netop sikkerhed og stabilitet står også i centrum hos Loganair og det engelske Cranfield University, hvor projektet med at ombygge traditionelle passagerfly til eldrift skal foregå.
Avinor selv har udsendt en kort pressemeddelelse efter flystyrtet onsdag. Koncernchef Dag Falk-Petersen, der selv var pilot på flyet, fortæller:
”Under flyvningen oplevede jeg, at motorkraften blev reduceret så meget, at det ikke var muligt at nå frem til flyvepladsen. Jeg valgte derfor at gennemføre en sikkerheds-landing.”
Landingen foregik uden den store dramatik på en norsk bjergsø. Ingen af de to ombordværende kom til skade.
Hændelsen vil nu blive rapporteret til Statens Havari-kommission og undersøgt grundigt….
Skriv et svar