Det er åbenbart ikke nemt at få succes med lave billetpriser mellem Europa og USA, selvom folk ikke har kunnet rejse i to år på grund af Corona.
Usikkerheden er stadig stor, og den er bestemt ikke blevet mindre, efter at Ukraine krigen haft skabt finanskrise og inflation i de vestlige lande.
Denne kedelige udvikling ser ud til at have ramt det nye norske lavpris-selskab Norse Atlantic Airways særlig hårdt.
Norse, der er en slags afløser for det gamle Norwegian med de lange ruter, trådte for nogle måneder siden frem som den nye frække udbyder af billige flybilletter mellem Europa og USA.
Optimismen var flyvende og armbevægelserne store. Norse åbnede direkte ruter fra Oslo, Berlin og London til USA – med løfter om, at de billige rejser også ville komme til andre europæiske storbyer som f.eks. Paris.
I den forløbne uge kom det frem, at drømmen ikke helt er blevet virkelighed. Tværtimod lykkes det kun Norse at sælge godt halvdelen af sæderne i sine store Boeing 787 Dreamliner fly – og så er det svært at få et flyselskab til at løbe rundt.
I første omgang meldte Norse ude, at man måtte lukke flere af sine nye USA-ruter, mens de andre blev skåret ned i antal afgange.
I dag følger så nyheden om, at Norse lejer en tredjedel af sine 15 fly videre til bl.a Air Europa. Til næste sommer vil nordmændene kun bruge 2/3 af sine maskiner.
Dertil kommer, at Norse vil fokusere de fleste afgange på London Gatwick. Oslo og Berlin skrues ned, og en drøm om at åbne billige ruter fra København synes skubbet langt ud i horisonten.
Norse har leaset 15 Boeing Dreamlinere, hvoraf flere tidligere fløj hos Norwegian. 13 af maskinerne er leveret, men allerede fire er videre-udlejet. Det samme ventes at ske med et femte fly….
(Indledningsfoto til artiklen: Norse Atlantic Airways)
Skriv et svar