Nordmændene er det folkefærd i verden, der køber flest elbiler. De ser bare ikke ud til at kunne bruges overalt.
Et af de to færge-rederier, der sejler på den berømte kystrute langs Norge, har nemlig besluttet at forbyde både rene elbiler og køretøjer med plug-in hybride motorer ombord på sine skibe.
Ifølge det norske nationale tv NRK opfatter Havila Kystruten el- og hybrid-biler som en stor sikkerhedsrisiko. Problemet ligger i bilernes store batterier.
Batterierne kan blive en brandfælde, hvis der udbryder brand i dem. De kan frigive giftige gasser og kan i værste fald være en fare for hele skibet.
Hos Havilas direkte konkurrent – Hurtigruten – har man en helt anderledes opfattelse.
Her har ingen planer om at forbyde elbiler eller plug-in hybrider. De er ikke mere brandfarlige end traditionelle biler med benzin- og diesel-motorer. Snarere tværtimod, mener Hurtigruten.
Havilas drastiske beslutning kan sagtens vælte konkurrencen mellem de rederier, der sejler side om side på Norges mest eftertragtede færgeruter. Først og fremmest mellem Bergen og Kirkenes.
Havila har i forvejen sejlet i modvind, siden rederiet i 2018 fik den norske stats tilsagn til at betjene kystruten. Inden da havde Hurtigruten haft mere eller mindre monopol på sejladsen i 130 år.
Den norske regering mente imidlertid, at der var behov for konkurrence på ruterne, der er uundværlige for nordmænd til f.eks. post-uddeling.
I de senere år er de også blevet meget populære hos udenlandske turister, der får en enestående naturoplevelse, når de undervejs til Nordkap besøger en stribe små havne langs Norges piktoreske kyst.
Havila har i øjeblikket kun to færger i rute mod Hurtigrutens syv. Efter planen skulle Havila ellers have fire. Rederiet er imidlertid sejlet ind i flere forsinkelser, så man bede de norske myndigheder om dispensation fra den indgåede kontrakt.
Både Havila og Hurtigruten satser på moderne færger, der drives via en kombination af elektricitet og flydende naturgas (LNG). Skibenes batterier lades således op, hver gang de er i havn.
Havilas beslutning om at forbyde elbiler ombord virker som en dårlig idé i et land, hvor over halvdelen af alle ny-købte biler er elektriske. Hver femte bil på norske veje kører i dag på el.
I øvrigt melder det norske Direktoratet for Beredskab og Samfundssikkerhed (DBS), at fossil-drevne biler brænder fire-fem gange oftere end elbiler – sådan rent statistisk. Til gengæld kan brande i elbiler være sværere at slukke….
(Indledningsfoto til artiklen: Ved Havet / Wikimedia)
Skriv et svar