Mange flyselskaber har et hårdt efterår og en kold vinter, fordi brændstof priserne er steget voldsomt i det seneste år.
Lige nu holder priserne på flybenzin sig stabile og er faktisk faldet siden november, hvilket giver flyselskabernes topledelser og ejere lidt mere ro i sjælen her ved højtiden.
Det betyder samtidig, at økonomisk pressede selskaber som Norwegian kan udsende mere optimistiske meddelelser, som mange aktionærer nok vil opfatte som en ekstra julegave.
Norwegian fortæller således til børsen i Oslo, at selskabet har sikret sig finansiering af de fly, det har bestilt til levering i første halvår 2019. Eller på godt dansk: Den norske lavpris specialist har råd til de maskiner, man har købt.
Med i den gode nyhed hører også, at Norwegian har fået re-finansieret en Boeing 787 Dreamliner, som selskabet allerede har modtaget fra den amerikanske flyfabrik. Alene det giver 275 millioner kroner flere i kassen.
Norwegians problem er ikke passagererne. De vælter ind, og selskabet har en imponerende vækst i omsætning måned for måned.
Problemet er snarere, at Norwegian vokser for lånte penge. Gælden øges hele tiden og gør flyselskabet ekstra følsom over for udsving i oliepriserne.
De hårde tider har fået Norwegian til at sælge ud af sin flyflåde og ændre på sine ruter. Fremover holdes kun de ruter i live, som Norwegian tjener gode penge på.
Lige før jul meddelte Norwegian, at man åbner otte nye flyruter fra Billund til næste forår. De fire af dem som transportør af charterturister for Bravo Tours.
Norwegian lancerer desuden en ny sommerrute fra København til den albanske hovedstad Tirana. Også det sker fra april næste år….
Skriv et svar