Det er ikke nogen hemmelighed, at det norske lavpris-selskab Norwegian har fløjet med en vis legemsdel i vandskorpen i de senere måneder.
Tidligere tiders store armbevægelser og voldsomme ekspansion er afløst af nedskæringer og fokus på bundlinien. Der skal tjenes penge fremfor at udvide.
Vækst-strategien er i høj grad foregået på lånte penge, og det svier nu hos Norwegian, hvor gælden skal tilbage-betales.
Norwegian havde ganske enkelt ikke kontanterne og bad derfor sine kreditorer om at udsætte tilbage-betalingen.
Længe var der tvivl om, hvorvidt kreditorerne ville acceptere en udsættelse eller ville forlange deres penge her og nu, hvor gælden forfaldt.
I dag kunne Norwegian ånde lettet op. Ifølge en børs-meddelelse fra Norwegian har nogle af flyselskabets kreditorer at skubbe tilbagebetalingen af to lån med op til to år. De to lån er på tilsammen 380 millioner dollars eller ca. 2,6 milliarder kroner.
Som pant har Norwegian tilbudt sit start- og landings-rettigheder i Londons Gatwick lufthavn. De såkaldte ”slots” handles ofte til store beløb mellem flyselskaberne. Især, hvis alt er optaget i en eftertragtet lufthavn.
Norwegian er i gang med omfattende nedskæringer i sit rutenet. Tre ruter fra København til USA lukkes i vinter-sæsonen, og adskillige ruter fra London Gatwick til Nord- og Sydamerika skæres kraftigt ned eller lukkes helt.
Det kriseramte flyselskab vil spare op til to milliarder norske kroner om året og ad den vej hoppe fra konstante røde tal til fremover at give overskud.
Olieprisernes himmelflugt som følge af drone-angrebet på Saudi Arabiens olie-anlæg kan dog hurtigt blive en streg i regningen på de planer.
Stigende brændstof-priser har også tidligere været nævnt som en af Norwegians problemer. Andre er motor-problemer på de store Boeing 787 Dreamliner fly og start-forbuddet mod Boeing 737 MAX. De har kostet Norwegian mange millioner kroner i mistede indtægter og ekstra udgifter….
Skriv et svar