Svært gælds-tyngede Norwegian sikrede sig i går en livsline frem til slutningen af februar. Det skete ved en domstol i Irland, hvor flyselskabet har flere datterfirmaer registreret.
I dag har Norwegian så indledt en tilsvarende proces ved norske domstole. Målet erat beskytte flyselskabet mod konkurskrav i en periode, hvor det kan forsøge at finde en ordning med sine kreditorer og foretage en rekonstruktion..
Irerne gav Norwegian en tidsfrist på 100 dage til at få løst sine problemer. Fristen er gevet til Norwegian Air International og Arctic Aviation Assets samt tre underselskaber, der alle er registreret i Irland. Det er bl.a. her, at Norwegian har parkeret sine fly rent regnskabs-mæssigt.
I Norge har Norwegian sine koncern-selskaber, og dem forsøger man nu også at få beskyttet. Det ville jo være uheldigt, hvis hovedfirmet gik ned, mens dets vigtigste aktiver stod urørt i et andet land.
– En parallel proces under norsk lov vil være en fordel for alle berørte parter, og den vil øge sandsynligheden for et vellykket udfald. Vores mål er at sikre arbejdspladser i selskabet og bidrage til kritisk infrastruktur og værdiskabelse i Norge,” forklarer Jacob Schram. Han er koncernchef i Norwegian.
De to domstols-sager skal ikke have nogen indflydelse på Norwegians øjeblikkelige drift. Den er som hos mange andre flyselskaber skåret ned til et minimum på grund af Corona.
For tiden er Norwegian næsten udelukkende et indenrigs-selskab i Norge. Nogle få udenlandske ruter holdes i gang – bl.a. de to danske mellem Aalborg og København samt København til Oslo.
Kreditor beskyttelsen i Irland og måske også i Norge giver Norwegians ledelse et længere tidsrum til bekæmpe sin milliard-gæld og komme af med sine overskuds-fly.
I sidste ende kommer der nok et betydeligt mindre Norwegian, end vi kender det i dag. Til gengæld skal flyselskabet være mere konkurrence-dygtigt og dermed have større chancer for at overleve.
Et af Norwegians store problemer er, at den norske regering har lukket for det varme vand. Ikke mere finansiel støtte ud over de tre milliarder norske kroner, der blev bevilget tidligere på året.
Norwegian er som selskab 27 år gammelt. Lavpris-konceptet med Boeing 737 maskiner blev lanceret i 2003.
Da Norwegian var på sit højdepunkt, havde det masser af rutier i Europa, over Atlanten, til Thailand og i Sydamerika. Selskabet rådede dengang over 150 fly. I dag er der langt færre tilbage….
(Indledningsfoto til artiklen: Norwegian)
Skriv et svar