Mens Ryanairs topchef Michael O’Leary i weekenden har haft travlt med at tilsvine Norwegian og gentage sine gamle påstande om, at det norske lavpris-selskab står lige foran en konkurs – har Norwegian her til morgen stille og roligt offentliggjort sine passagertal for februar.
Over 2,5 millioner mennesker valgte at købe flybillet hos Norwegian i den forløbne måned – 2.517.335 for at være præcis. Det er otte procent flere end i samme måned sidste år.
Væksten er ikke så høj, som Norwegian plejer at melde. Heller ikke så høj som hos ærkerivalen Ryanair med 11 pct. i februar. Men det er helt bevidst.
Norwegian skiftede for nogle måneder siden strategi. Nu er væsten ikke det vigtigste, men at flyselskabet tjener penge på sine passagerer. Lønsomhed er nøgleordet.
Norwegian styrkede for nylig sin finansielle position ved at udstede ekstra aktier, der meget hurtigt blev revet væk.
De nye – og gamle aktionærer – må dog nok se med lidt bekymring på, at Norwegian kun fik solgt otte af ti sæder i sine passagerfly i februar. En belægnings-procent på 81,5 er langt bedre end SAS (66,1 pct), men også meget dårligere end hos Ryanair (96 pct).
Norwegian gennemførte 99,3 pct. af sine planlagte flyvninger i februar. Punktligheden var på 83,5 pct, hvilket er en forbedring på 8,8 pct.
Norwegian er det femte-største lavpris-selskab i verden med over 37 millioner passagerer i 2018. I dag har Norwegian 160 fly, der opererer på 500 ruter til over 150 destinationer i Europa, USA, Asien, Sydamerika, Nordafrika og Karibien.
Skriv et svar