Mens især asiatiske flyselskaber var hurtige til at reagere og straks stoppede med at bruge deres Boeing 737 MAX 8 fly, har de europæiske været lidt langsommere.
Nu har Norwegian netop meddelt, at man også holder sine 18 MAX 8 fly på jorden. Det sker efter anbefalinger fra de europæiske luftfarts-myndigheder.
Også de fælles-europæiske luftfarts-myndigheder og her til morgen også de danske har spærret luftrummet for anvendelse af det omstridte Boeing passagerfly.
Norwegian står i tæt kontakt med både myndighederne og Max 8 flyets fabrikant Boeing, der nu har måttet opleve to fatale styrt med den nye flymodel på under et halvt år.
”Vi er kede af, at mange passagerer nu vil blive ramt af fly-aflysninger og ombookinger til andre afgange. Men sikkerheden for vores passagerer og ansatte kommer altid først,” siger Norwegians flychef Tomas Hesthammer.
“Berørte passagerer vil blive kontaktet direkte via SMS eller via vores hjemmesider. Skulle passagerer få brug for at kontakte os, kan det ske via chat, sociale medier eller telefon 70 80 78 80,”fortsætter han.
Norwegian har over 110 Boeing 737-800 fly i sin flåde. Det er en tidligere model end 737 Max 8, der blev introduceret i 2017.
737-800 bruger en anden teknologi end MAX 8 og er derfor ikke berørt af flyve-stoppet. Norwegians større 787 Dreamlinere er heller ikke påvirket.
Allerede i går forbød de kinesiske luftfarts-myndigheder sine flyselskaber at bruge Boeing 737 MAX maskiner. Det sker efter det forfærdelige flystyrt i Etiopien i søndags. Alene i Kina drejer det sig om godt 100 MAX fly.
I dag er de britiske og de europæiske engelske lufthavns-myndigheder – henholdsvis CAA og EASA – fulgt op.Med øjeblikkelig virkning er det forbudt for alle flyselskabet at bruge den omsktridte flytype i europæisk luftrum. Samme regler gælder i bl.a. Kina, Indonesien, Malaysia og Singapore.
SAS bruger ikke Boeing 737 MAX maskiner – Lufthansa heller ikke….
Skriv et svar