Norwegian er normalt et temmelig fredsommeligt flyselskab, når man måske lige se bort fra aggressive billetpriser, som konkurrenter føler som en krigserklæring.
Norwegian plejer at holde sig ude af storpolitik, hvilket dog ikke kan undgås helt en gang imellem.
Lige nu står en Boeing 737 MAX 8 fra Norwegian lige midt i spændings-feltet, fordi den i fredags måtte nødlande med tekniske problemer i lufthavnen i den iranske by Shiraz.
Det norske passagerfly med kodenavnet DY1933 var på vej fra Dubai til Oslo, da en alarmlampe lyste op i cockpittet. Den viser lavt olietryk i den ene jetmotor.
Piloterne besluttede – som reglerne foreskriver – at slukke for motoren og indlede en sikkerheds-landing i den nærmeste lufthavn. Det var uheldigvis Shiraz i Iran.
Landingen foregik uden problemer, og Norwegian fik anbragt passagerer og besætning i et lokalt hotel. Derefter sendte Norwegian et reservefly, og de strandede nordmænd er for længst hjemme igen efter den ufrivillige mellemlanding i Iran.
Så langt som godt. Norwegian har reageret helt efter bogen, og alt er godt. Men nej: Stedet, hvor den norske Boeing landede, gør den til midtpunkt i en kompliceret sag.
Det er f.eks. første gang, at en Boeing 737 MAX er landet med passagerer ombord i Iran. Landet er omfattet af politiske sanktioner fra USA, der forbyder levering af både nye fly og reservedele til Iran. Både fra Boeing og Airbus.
Norwegian kan derfor ikke få sit relativt nye fly repareret, selvom man sendte egne mekanikere til Iran med ekstra-flyet. De kan godt kigge på skaderne, men kan ikke få fat i stumper og komponenter til at gøre Boeing 737’eren flyvedygtig igen.
Ifølge online nyhedstjenesten Aviation Herald er den gordiske knude endnu ikke løst her mandag morgen. Flyet med registrerings-nummeret LN-BKE står stadig i Shiraz i Iran….
Skriv et svar