Det kan godt være, at SAS fortsat transporterer flere passagerer end sin ærkerival Norwegian.
Til gengæld klarer den norske lavpris-specialist sig meget bedre økonomisk end SAS, der synes at befinde sig i en nærmest uendelig krise.
I hvert fald kom Norwegian ud af 2023 med et drifts-overskud (EBIT) på 2,2 milliarder norske kroner. Det svarer til ca. 1,5 mia. danske kroner og er det bedste i flyselskabets historie.
Til sammenligning kom SAS ud med et underskud på omkring 2,9 milliarder danske kroner sidste år.
Norwegians omsætning i 2023 nåede op på 25,5 milliarder norske kroner eller 16,8 mia. danske. Det er 35 procent bedre end i 2022.
I fjerde kvartal af 2023 havde Norwegian 4,7 millioner passagerer, hvilket er 100.000 flere end i samme periode året før. De var med til at give et drifts-overskud på 328 millioner norske kroner.
Ved årets udgang bestod Norwegians flåde af 87 fly, hvoraf de 20 var Boeings seneste nye 737 MAX-8 type. De var med til at placere Norwegian blandt de bedste til at lande sine fly til tiden og uden forsinkelser. Mere præcist i 81,5 procent af afgangene.
Samtidig var Norwegian også meget dygtigere til at fylde sæderne med passagerer i sine fly. 84,4 procent af pladserne var solgt i oktober, november og december. Det var tre procent bedre end for et år siden.
Til sommer vil Norwegian komme op på 90 fly, hvoraf de 16 vil blive stationeret i Københavns Lufthavn. Det gør Norwegian til det næststørste flyselskab i den danske hovedstad – efter SAS, men foran Ryanair….
(Indledningsfoto til artiklen: Norwegian)
Skriv et svar