De store ”gamle” flyselskaber er næsten alle bundet i alliancer, hvor man kan booke billetter på tværs af selskaber – og hvor de optjente bonus point kan indløses hos partnerskabernes forskellige medlemmer.
For danske rejsende er det bedst kendte eksempel SAS, der er medlem af den globale Star Alliance. Andre lignende samarbejder er OneWorld og SkyTeam.
Ved siden af de etablerede alliancer forsøger f.eks. easyJet at opbygge sit eget tætte netværk, der bl.a. tæller Emirates og Virgin Atlantic. Denne klub af flyselskaber hedder ”Worldwide by easyJet”.
Nu er der så en helt ny alliance på vej. Ikke helt så forpligtende som de etablerede, men til gengæld meget interessant for flypassagerer, der foretrækker at rejse på meget billige billetter.
Lufthansas lavpris datterselskab Eurowings vil nemlig fremover arbejde tæt sammen med Norwegian og tyrkiske Sun Express. Flere andre flyselskaber kan være på vej.
I første omgang er det meningen, at de tre flyselskaber vil kunne sælge billetter til hinandens ruter, således at passagerer kan stige om på et enkelt boarding kort. Det tekniske branche begreb for den slags er ”Virtual Interlining.”
Ifølge det tyske ugemagasin ”Focus” skal det officielle startskud for det nye lavpris samarbejde i luften lyde på tirsdag den 7. maj.
Helt så smidigt som hos de etablerede alliancer bliver samarbejdet mellem Eurowings, Norwegian og Sun Express dog ikke. I hvert fald ikke fra begyndelsen:
I første omgang skal passagererne fortsat tage deres bagage ud efter den første flyvning og så tjekke det ind på ny hos det næste. Gennem-tjekkede kufferter kommer først senere….
Skriv et svar