(Opdatering) Modsat SAS udstråler Norwegian igen optimisme og tro på fremtiden efter to år med Corona.
Norwegian meddeler derfor her til morgen, at selskabet har bestilt hele 50 nye 737 MAX 8 passagerfly hos Boeing.
De mange fly bliver dog ikke en ren udvidelse af Norwegians flåde af passagerfly. De fleste af de nye Boeing 737 MAX 8 skal derimod erstatte selskabets nuværende Boeing 737-800 maskiner, der er af ældre dato.
Norwegians aftale med Boeing er et såkaldt ”Letter of Intent”. Ud over de 50 nye MAX 8 maskiner indeholder det også en købs-option på yderligere 30 fly.
En endelig kontrakt ventes færdig-underskrevet inden årets udgang. De 50 fly skal leveres i perioden mellem 2025 og 2028, hvilket falder sammen med, at Norwegians leasing-aftaler på sine nuværende Boeing fly.
Den nye aftale er samtidig et vigtigt vendepunkt for Norwegian, som fremover vil eje en stor del af sine fly selv fremfor at lease dem. Selskabet vil finansiere købet med indtjening fra driften.
Ifølge Norwegian er det billigere at eje sine fly selv end at leje dem hos leasing-selskaberne. Norwegian anslår således at kunne bogføre en netto-gevinst på ca. to milliarder norske kroner ved den finansielle manøvre.
Boeing 737 MAX 8 er en mere moderne og brændstof-effektiv model end Norwegians nuværende 737-800 fly. MAX 8 bruger bl.a. 14 procent mindre i brændstof sammenlignet med den ældre generation. Flyet bliver dermed en vigtig bidragsyder til, at Norwegian kan nå sine mål om at reducere sine CO₂ udledninger med 45 procent i 2030.
I øvrigt skal den nye aftale indeholde en stor rabat på 212 millioner dollars – ca. danske kroner på de 50 eller 80 nye fly.
Den rabat giver Boeing Norwegian som erstatning for de tab, flyselskabet led i den lange periode, hvor 737 MAX flyene havde startforbud på grund af tekniske fejl. I den tid kunne Norwegian og mange andre flyselskaber ikke få leveret bestilte nye Boeing MAX fly og måtte gå ud over lease brugte maskiner i stedet.
Desuden ventes Boeing med den nye aftale at slå en streg over en juridisk strid med Norwegian, som har kørt siden 2020. Dengang ville Norwegian opsige kontrakter om 92 Boeing 737 MAX og fem Boeing 787-9 Dreamliner fly, som var indgået i det “gamle” Norwegians tid. I mellemtiden var et nyt Norwegian gngenopstået med en ny ejerkreds, ledelse og forretnings-strategi. Den opsigelse ville Boeing ikke acceptere i første omgang….
(Indledningsfoto: Norwegian)
Skriv et svar