(Opdateret) Det er ikke mange år siden, at det norske lavpris-selskab Norwegian selv sad i en eksistentiel krise.
Kun en gennemgribende omstrukturering og nye investorer reddede Norwegian, der samtidig ændrede strategi fuldstændig.
Væk var de lange interkontinentale ruter. Ind kom en satsning på de sikre ruter i Europa, Skandinavien og Norge.
Retnings-skiftet har været en så stor succes, at Norwegian her til morgen kunne meddele, at man vil købe Norges største regionale flyselskab Widerøe.
Prisen er 1,125 milliard norske kroner, hvilket svarer til ca. 700 millioner danske.
Teoretisk set er Norwegian og Widerøe konkurrenter på ruter i først og fremmest Norge. I praksis har de to selskaber dog samarbejdet omkring bl.a. fælles billetter.
Widerøe dækker flere end 40 små og mellemstore lufthavne i Norge samt flere større destinationer i Europa og Danmark.
Selskabet er meget vigtigt for Norge, der på grund af sin særlige geografi er afhængig af mange små lufthavne, der kun kan benyttes af mindre passagerfly.
I de senere måneder er Widerøe med knap 50 fly rendt ind i problemer med stigende afgifter og udgifter samt et svigtende passagertal.
Desuden er det svært for et lille regionalt flyselskab at klare sig i en hård international konkurrence uden at have en stærk partner ved sin side.
Helt modsat Norwegian, der har udviklet sig til at være en seriøs rival til SAS.
I dag har Norwegian over 300 ruter til 114 rejsemål i Norden og Europa. I Københavns Lufthavn er Norwegian f.eks. det næststørste flyselskab efter SAS.
Fremgangen hos Norwegian bliver også bekræftet af, at selskabet her i juni havde sit højeste passagertal i 2023.
2.026.413 rejste med Norwegians 78 Boeing 737 fly i årets sjette måned. Det er fem procent flere end i juni sidste år.
Den nye aftale med Norwegian betyder, at Widerøe fortsætter som selvstændigt flyselskab med eget logo, organisation og hovedsæde i norske Bodø.
For flypassagerer i Norge vil overtagelsen betyde, at de får direkte adgang til et større rutenetværk, flere valgmuligheder og er med til at sikre norske arbejdspladser.
For det norske marked som helhed vil et Norwegian opkøb af Widerøe betyde en stor omvæltning, og overtagelsen kan være lidt af en karastrofe for SAS.
Ifølge analyse-firmaet OAG sidder SAS denne sommer har SAS denne sommer en markedsandel på 39,2 procent i Norge – målt på antallet af af sæder. Norwegian er nummer to med 32,7 procent, mens Widerøe har 32,7 procent.
Hvis man derimod kigger på antallet af indenrigs afgange i Norge, ligger Widerøe som en klar nummer ét på grund af sine mange ruter med små passagerfly til små lufthavne rundt om i det lange land.
En sammenlægning af Norwegian og Widerøe vil give en markedsandel på 60 procent målt i antal sæder. Målt på antal afgange vil få et forenet Norwegian og Widerøe til at blive endnu mere dominerende i forhold til SAS. Forudsat naturligvis, at overtagelsen ikke betyder, at Widerøe skærer voldsomt ned i sit netværk.
Danske rejsende vil til gengæld ikke mærke den store forskel. Måske lige bortset fra, at de fremover kan booke Widerøe flybilletter via Norwegian og bruge samme billet i hele Norwegians og Widerøes netværk.
De to selskaber har kun i mindre grad konkurrerende ruter og skal derfor komplementere hinanden godt. Af i alt 107 flyruter i Norge, hvor Widerøe har de 85 og Norwegian 22, er kun fem overlappende.
Widerøe er Norges ældste flyselskab med næsten 90 år på vinger. Selskabet har knap 50 fly, der alle er noget mindre end Norwegians.
Af samme grund sidder Widerøe kun på 20 procent af de norske indenrigs-passagerer, selvom selskabet har næsten fire gange flere ruter end Norwegian.
I Norge konkurrerer Widerøe desuden med både SAS, Norwegian og Flyr på de mest populære flyruter mellem de norske storbyer.
I en pressemeddelelse kalder de to flyselskaber den kommende overtagelse for en milepæl i norsk luftfarts-historie. Det er samtidig den anden vigtige aftale, som Norwegian har indgået på kort tid siden.
Forleden kunne Norwegian meddele, at man havde lavet en aftale med Norges største hotelkoncern Strawberry om at skabe en fælles kundeklub og loyalitets-program.
Norwegians opkøb af Widerøe er i øvrigt nok et bevis på, at den norske luftfarts-branche er meget mere dynamisk end den danske.
Ikke kun har landet mange flere lufthavne med rutetrafik. Nordmændene er også meget mere dristige til at åbne nye flyselskaber med store ambitioner. Ofte for store viser senere erfaringer.
Norse Atlantic Airways ville således overtage arven efter det gamle Norwegian og flyve til lavpris over Atlanten fra både Norge, Tyskland og Storbritannien.
De fleste af ruterne er opgivet i mellemtiden, og Norse koncentrerer sig mest om at flyve langdistancer fra Oslo og London.
Et andet relativt nyt flyselskab i Norge er Flyr, der ville konkurrere direkte med Norwegian på både norske og europæiske ruter til populære ferie-destinationer ved Middelhavet. Også Flyr har måttet skære ned i sine ambitioner….
(Indledningsfoto til artiklen: Norwegian)
Skriv et svar