Norwegian er et af de europæiske flyselskaber, der er hårdest ramt af Boeings problemer med 737 MAX fly.
18 eksemplarer har Norwegian stående på jorden, som ikke må lette med passagerer i. Hvornår start-forbuddet mod MAX maskinerne lettes, ved ingen. I 2019 bliver det i hvert fald ikke.
Norwegian er i forvejen hårdt trængt på økonomien, så det er bestemt ikke skægt at måtte leje fly dyrt ind udefra for at fylde hullerne ud efter de manglende Boeing maskiner.
Nu kunne det dog så ud, som om Norwegian vil hente hjælp mod sine trængsler fra en overraskende kant.
Nordmændene skal således forhandle med den russiske luftfarts-koncern UAG om at overtage mindst 40 Sukhoi Superjet 100 passagerfly.
Handelen kunne have to store fordele for det norske lavpris selskab:
Dels kan Norwegian købe de russiske fly til en meget lav pris. Dels skal russerne være villige til at give Norwegian lov til at flyve over russisk territorium, hvis handelen går i orden.
Russerne tillader ikke hvem som helst at flyve over deres land. Norwegian har flere gange fået et nej, hvilket bl.a. har forhindret nordmændene i at kunne flyve den korteste vej fra Skandinavien over Sibirien til f.eks. Kina, Thailand. Korea, Indien eller Japan.
Det er ruter, som er meget eftertragtede, fordi passagertallet stiger markant i disse år – både til og fra Asien og Nordafrika.
Det russiske Superjet 100 har imidlertid et næsten lige så dårligt ry som Boeings 737 MAX maskiner, som det i givet fald skal afløse hos Norwegian.
Derfor trækker det nok i den anden retning i Oslo, at flyselskabet risikerer at afløse ét problem med et andet.
I øjeblikket er det næsten kun russiske flyselskaber, der bruger Sukhois maskine til de korte og mellemlange distancer. Aeroflot har verdens største flåde af Superjet 100.
Internationalt går det ikke særlig godt med salget. På grund af vedvarende drifts-problemer har flere kunder sendt deres Superjets retur.
Det gælder bl.a. det irske leasing-selskab City Jet, der købte 14 Superjets for fire år siden. En handel, der skulle være russernes gennembrud i Vesteuropa.
De 15 russiske passagerfly står i dag parkeret i den irske lufthavn Shannon, hvor de venter på en ny ejer. Hvis Norwegian hopper på russernes tilbud, skal disse fly indgå som en del af handelen.
Ifølge den russiske business-avis RBK skal den russiske flyfabrik UAG (United Airlines Group) levere yderligere 25 maskiner til Norwegian, så handelen i alt omfatter 40 maskiner.
RBK mener også at vide, at Norwegian vil bruge 10 Superjet 100 hos sit datterselskab i Argentina. Her kan flyet bruges til at dække de indenlandske ruter, som nordmændene har åbnet i det store sydamerikanske land.
Angiveligt skal de øvrige 30 så flyve for Norwegian i Europa. Her bruger Norwegian i dag typisk Boeing 737-800, der har plads til næsten dobbelt så mange passagerer.
Superjet 100 kan i hvert fald ikke flyve på lange ruter på tværs af Rusland, hvor Norwegian gerne vil kunne konkurrere direkte med f.eks. Finnair, SAS og Lufthansa.
Her vil Norwegian i givet fald bruge sine større Boeing 787 Dreamliners. De er ikke fuldt optagede, efter at nordmændene har skåret ned på flere ruter over Atlanten – bl.a. fra København.
Norwegian selv bekræfter, at man taler med russerne, med at det ikke handler om et køb af fly, Sådan skal flyselskabet jo sige, når en kontrakt ikke er underskrevet.
Som navnet allerede antyder, har Sukhoi SSJ-100 Superjet plads til omkring 100 passagerer. Alt efter version er det mellem 75 og 140.
Superjet er Ruslands første nye passagerfly siden Sovjet-dagene. Derfor har en kommerciel succes i Vesten stor prestige-mæssig betydning for både Kreml og den russiske fly-industri.
Superjet 100 gik på vingerne første gang i 2008. Siden har Sukhoi produceret 172 eksemplarer. Tre flystyrt er registreret med i alt 89 dræbte….
Skriv et svar