Fra vinter-fartplanens indførelse til oktober kan danske Norwegian passagerer ikke længere flyve direkte fra København til USA.
De skal i stedet tage en mellemlanding i London eller Oslo, hvis de fortsat vil bruge det norske lavpris-selskab over Atlanten.
Norwegian er midt i at gennemføre en slankekur, der skal rette op på flyselskabets trængte økonomi. Efter mange år med stærk ekspansion fokuserer Norwegian nu på bundlinien.
Den øvelse kræver nedskæringer, og her ser Københavns Lufthavn ud til at blive ramt særlig hårdt. Tre af de fem lange ruter, Norwegian har fra den danske hovedstad i øjeblikket, bliver ændret fra hel-års ruter til sommer-ruter.
Det drejer sig om ruterne København til John F. Kennedy i New York, til Los Angeles LAX og til Fort Lauderdale i Florida.
”Vi kan se, at passagertallet til og fra USA svinger meget hen over året. Derfor ændrer vi de tre lange københavner-ruter til fremover kun at blive betjent i sommer-sæsonen fra april til oktober,” forklarer Norwegians danske kommunikationschef Andreas Hjørnholm til Trends & Travel.
Han understreger samtidig, at Norwegian opretholder hel-års drift på sine to andre interkontinentale ruter fra København. De går til Bangkok og Krabi i Thailand.
Nedgraderingen af Norwegians tre direkte USA ruter må være et irriterende slag for Københavns Lufthavn, der har planer om at blive Nordeuropas førende ”hub”.
Altså lufthavnen, hvor man skifter til og fra de lange ruter til andre verdensdele. I København i særlig grad Nordamerika og Asien.
Ingen Norwegian-betjente lufthavne ventes at gå helt fri af sparekniven. Der er dog store forskelle på, hvor stærkt f.eks. Oslo Gardemoen, Stockholm Arlanda og London Gatwick vil blive ramt.
Det er i øvrigt ikke kun passagertallet, der er afgørende for, om et flyselskab åbner eller lukker ruter. Den pris, flyselskabet kan tage for en billet, er også vigtig.
Er flyselskabet ene eller stort set ene på en rute, kan billetpriserne skrues i vejret. Er der mange om buddet – sådan som man ser mellem Europas store hovedstæder – holder konkurrencen priserne nede. Det ser man især hos lavpris-selskaberne….
Skriv et svar