I adskillige år har Norwegian stået som skole-eksemplet på, at en ny og fræk elev i klassen kan rode op i den etablerede skole af flyselskaber.
Rejser på tværs af Atlanten var urørt gennem årtier, hvor de gamle selskaber kunne tage formuer for en billet fra f.eks. København til New York eller fra London til Los Angeles.
Norwegian var det første af den nye generation af lavpris-selskaber, der prikkede hul på den nord-atlantiske ballon.
Mens lavpris-giganter som Ryanair og easyJet satser på et tæt netværk af europæiske ruter, har Norwegian udfordret SAS, Lufthansa, British Airways og flere andre på deres lange rejser.
Norwegian har haft succes med sin vækst-strategi. Nordmændene er det største lavpris selskab på tværs af Atlanten. Norwegian er samtidig det største europæiske flyselskaber i New Yorks lufthavn.
Den vilde flyvetur ser imidlertid ud til at være slut nu. Væksten i Norwegian er fladet ud og bliver snarere til en nedgang i de kommende uger og måneder.
I går meddelte Norwegian således, at man med øjeblikkelig virkning lukker alle sine ruter fra Irland til USA og Canada. De går fra bl.a. Dublin, Shannon og Cork. Det sidste USA-fly fra Norwegian vil lande i Dublin den 15. september.
For knap et år siden lukkede Norwegian også sine flyforbindelser fra Belfast i Nordirland til Nordamerika. I foråret kom turen så til selskabets ruter mellem Edinburgh i Skotland og to amerikanske østkyst lufthavne.
Fælles for alle disse ruter er, at de skulle have været serviceret af Boeings skandale-ombruste 737 MAX fly.
Det har haft start-forbud siden marts, hvilket har kostet Norwegian mange penge. Nordmændene har 18 MAX maskiner stående på jorden, som var målrettet billige rejser mellem Irland, England, USA og Canada.
MAX har længere rækkevidde end de velkendte Boeing 737 fly, men ikke nok til at nå lufthavne på det europæiske kontinent som f.eks. København og Billund.
I sammenligning med flere andre flyselskaber har Norwegian været ret tavs om sin utilfredshed med Boeing.
OK – nordmændene har erklæret, at de vil kræve erstatning af Boeing, men direkte trusler om at droppe Boeing som leverandør og skifte til Airbus har Norwegian ikke udspyet i pressen.
Formentlig skyldes det, at Norwegian er meget afhængig af Boeing. Også selskabets langdistance-maskiner – Dreamlinerne – stammer nemlig også fra den kriseramte flyfabrikant i USA.
Norwegian har forsøgt at stoppe de opståede huller i fartplanen ved at indsætte større fly eller med maskiner, der er lejet ind udefra. Begge er meget dyre løsninger, som har gjort det umuligt for selskabet at tjene penge på de i forvejen billige billetter over Atlanten.
Norwegian meddeler, at alle passagerer, som har købt billet til de lange ruter fra Irland, kan få deres penge tilbage eller blive booket om til Norwegians øvrige ruter.
De kortere ruter inden for Europa vil blive bibeholdt som hidtil. Det vil bl.a. sige forbindelserne fra Dublin til København, Stockholm og Oslo.
Også Danmark ramt
Hvor Boeing 737 MAX lukningerne kan kaldes akutte, er de dog langt fra de eneste nedskæringer, vi får at se fra Norwegians side.
Om et par måneder lukker Norwegian således sine tre direkte USA-ruter fra Danmark. De går fra København til New York JFK, Los Angeles og til Fort Lauderdale i Florida.
Helt lukket bliver de dog ikke. Norwegian ændrer dem fra hel-års-ruter til fremover kun at blive serviceret om sommeren. Når vinter-fartplanen træder i kraft, er det slut med USA-konkurrence i København til SAS.
Norwegian bruger Boeing 787 Dreamliners til sine lange ruter til og fra Danmark. Dem har selskabet 46 af og er ret glade for dem.
Dreamlinerne har der dog også været problemer med, men dem glemmer vi hurtigt midt i alle skandale-nyhederne om lillebror 737 MAX.
Dreamliner-brugere som Norwegian oplevede f.eks. også et startforbud for nogle år siden, da de splinternye langdistance-fly pludselig mistede al strøm.
Senere har Dreamlinernes store Rolls-Royce Trent 1000 jetmotorer voldt bekymringer, forsinkelser og aflysninger- De problemer er vist ikke helt løst endnu.
Nedskæringerne bliver et hårdt slag for Københavns Lufthavn, hvor Norwegian er næststørste flyselskab efter SAS.
Lufthavnen kan allerede mærke den nye strategi hos Norwegian, hvor vækst er skrottet til fordel for lønsomhed. Med andre ord skal selskabet nu til at tjene penge, hvis det skal overleve på længere sigt.
I forbindelse med præsentationen af sit seneste halvårs-regnskab forleden fortalte Københavns Lufthavn, at en forventet fremgang i passagertal blev afløst af en lille nedgang på 0,3 pct. på grund af bl.a Norwegians ændrede strategi. Andre årsager var konkurser hos islandske WOW air og dansk-islandske Primera Air….
Skriv et svar