Norwegian var banebrydende i visuel markedsføring, da man for 20 år siden lancerede et fly-design med portrætter af kendte mennesker på haleroret.
De gjorde det norske flyselskabs rød/hvide Boeinger endnu mere letgenkendelige i lufthavne, og mange rejsende har gennem årene gjort det til en sport at gætte, hvem personen på Norwegians haleror mon var – og hvad der havde gjort vedkommende fortjent til at blive placeret dér.
Alle ”halehelte” er mennesker, som har været banebrydende på deres felt i Norge, Danmark og Sverige. Fra Danmark er det f.eks. Niels Bohr, H.C. Andersen, Carl Nielsen, Asta Nielsen, Dirch Passer, Ludvig Holberg og fodbold-landsholdets nu afdøde træner Richard Møller Nielsen.
I år fejrer Norwegian så rund fødselsdag og har derfor besluttet at give sine personligheder på flyene en oppudsning. Det sker ikke på én gang på alle flyselskabets 70 maskiner, men stille og roligt hen ad vejen.
Den første i den nye, mere moderne streg er den norske skuespiller Wenche Foss – se artiklens indledningsfoto. Den første dansker bliver polarforskeren Knud Rasmussen, mens Sverige får den berømte skuespiller Greta Garbo i opfrisket streg.
Hvis man ser to Norwegian fly med de nye og gamle haleror ved siden af hinanden, vil man først og fremmest kunne se forskel på farverne. Borte er den blå farve. Nu er der sort og rødt. Desuden indeholder portrættet af hovedpersonen flere detaljer end før.
Denne sommer har Norwegian godt 70 fly på vingerne og i faste ruter. I løbet af det næste år vil det blive øget til 80 maskiner
I maj bestilte Norwegian 50 helt nye Boeing 737 MAX-8 fly til levering fra 2025, når leasing-aftalerne på selskabets ældre 737-800 maskiner. Norwegian har samtidig sikret sig en option på at købe yderligere 30 MAX’er hos Boeing.
(Indledningsfoto til artiklen: Norwegian)
Skriv et svar