Selvom Ryanairs snakkesalige topchef Michael O’Leary har travlt med at erklære, at Norwegian og SAS ikke overlever den kommende vinter på grund af de høje brændstof priser, leverer Norwegian lige et pænt regnskab for tredje kvartal af 2018, inden det ”går galt.”
Norwegian meddeler her til morgen, at juli, august og september gav et resultat på 1,6 milliarder norske kroner (NOK) før skat.
Overskuddet er primært skabt ved at spare på omkostningerne, og regnskabet er 18 pct. bedre end i samme periode for et år siden.
Det er helt i sync med den nye strategi, som det gælds-plagede Norwegian meldte ud tidligere på året. Væksten vil aftage i fremtiden, så udgifterne kan holdes nede.
Ligefrem holde sig tilbage gør Norwegian dog ikke. I tredje kvartal steg flyselskabets omsætning således med hele 33 pct. til 13,4 mia. NOK. Netto-resultatet endte på 1,3 mia. NOK.
I de tre måneder fløj Norwegian med næsten 11 millioner passagerer – 11 pct. flere end i de tilsvarende måneder i fjor. 9 af 10 sæder i flyene var solgt (90,5 pct). USA er i dag Norwegians næststørste marked efter hjemmebanen i Norge.
Midt i glæden over de pæne tal advarer Norwegians topchef Bjørn Kjos om, at alting ikke er fryd og gammen i luftfarten:
”Hård konkurrence, høje oliepriser og en stærk dollarkurs vil påvirke hele vores branche i tiden fremover. Det øger nødvendigheden af at effektivisere drften yderligere og skære i omkostningerne.”
Norwegian har en af verdens yngste og mest moderne flyflåder med en gennemsnits-alder på 3,7 år. Det har været medvirkende til, at flyselskabet har reduceret CO2 udledningen pr. passager med 30 pct. siden 2008.
I løbet af de seneste kvartal har Norwegian modtaget én fabriksny Boeing 787-9 Dreamliner og fire nye Boeing 737 MAX fly.
Set over hele 2018 vil Boeing levere 11 nye 787-9 Dreamlinere, 12 styk 737 MAX 8 og de to sidste 737-800 maskiner til det norske lavpris selskab….
Skriv et svar