Mens Norwegian kæmper for at overleve ved at skære USA ruterne fra og udelukkende satse på korte ruter i Norge og Europa, kommer nu et flyselskab, der vil tage over, hvor Norwegian gav op.
Den nye selskab skal hedde Norse Atlantic Airways og har Norwegians stifter og tidligere topchef Bjørn Kjos blandt sine initiativ-tagere.
Kjos var mere end nogen anden Mr. Norwegian, så længe det gik godt for det norske flyselskab. Han var hjernen bag den stærke ekspansion og bestilling af 200 nye passagerfly, der senere var med til at knække økonomien i Norwegian.
Kjos trådte tilbage fra Norwegian for et par år siden, men har fortsat beholdt aktier i selskabet. Derfor er han også med blandt dem, der skal afgøre Norwegians fremtid ved en ekstra-ordinær generalforsamling senere i marts.
Inden da står Kjos nu frem som den mest kendte investor i det nye Norse Atlantic Airways projekt, der skal gå på vingerne fra december.
Kjos ser ikke Norse som en konkurrent til Norwegian. Snarere vil det være oplagt, at de to selskaber indgår et samarbejde:
”Hvis ikke Norwegian vil og kan satse på de lange distancer, er det godt, at Norse gør det. Dette er en win-win situation for begge selskaber,” siger Kjos til det norske finansmedie E24.no her til aften.
For Kjos selv kan fremtiden byde på, at han bliver aktionær både i Norwegian og Norse. Han understreger derfor i norsk presse, at han under ingen omstændigheder vil gøre noget, der vil skade Norwegian.
Efter planen skal Norse Atlantic Airways tage over, præcis hvor Norwegian måtte opgive. Nemlig med lavpris-ruter mellem Europa og USA. Senere skal også Asien tilføjes.
Norse vil også gerne overtage nogle af de store Boeing 787 Dreamliner fly til billige penge, som Norwegian har sat til salg eller afleveret tilbage til de leasing-selskaber, der reelt set ejer dem.
Med andre ord kan man senere på året rejse fra Europa til New York med en Dreamliner fra Norse, der tidligere fløj på samme rute i de rød-hvide Norwegian farver.
Jeg vil absolutt ikke gjøre noe som er til skade for Norwegian. Jeg hadde ikke vært med på dette hvis jeg ikke følte det var vinn-vinn for Norse og Norwegian, sier Bjørn Kjos til E24.
Norse lægger også op til at indgå ”feeder-aftaler” med andre flyselskaber, præcist som Norwegian gjorde det. Det er aftaler, hvor europæiske og amerikanske flyselskaber uden egne langdistancer leverer passagerer.
Norwegian havde sådan et rute-samarbejde med britiske easyJet, der solgte billetter i egne fly på de korte distancer og til USA med Norwegian.
Ifølge E24.no vil Norse gerne overtage den gamle easyJet aftale. I USA kunne lavpris-selskabet JetBlue være en oplagt partner. Også selvom JetBlue netop har præsenteret egne ruter over Atlanten.
Bag Norse Atlantic Airways står flere kendte norske erhvervsfolk:
Ud over Bjørn Kjos er det bl.a. Bjørn Tore Larsen, som grundlagde bemandings-selskabet OSM Aviation. Det leverede piloter og kabine-personale til Norwegian, der også var medejer i selskabet.
Norske medier skriver, at Bjørn Tore Larsen er den første hoved-aktionær i Norse. Han sidder på 63 procent af aktierne, mens Bjørn Kjos har 15. Den tredje medejer er Bjørn Kise med 12 procent.
Kise var i sin tid også med til at stifte Norwegian, så de tre herrer kender både hinanden og luftfarts-business rigtig godt.
Norse planlægger at gå på den norske vækst-børs Euronext Growth, hvor et andet nyt flyselskab – Flyr – netop har haft stor succes med at hente finansiering.
Flyr skal slås direkte med Norwegian om ruter i Norge og Norden. Her er SAS en tredje konkurrent, norske Widerøe en fjerde og ungarske Wizz Air en femte.
Norse derimod kan blive en direkte rival til SAS og store selskaber længere nede i Europa som f.eks. Lufthansa, British Airways, Virgin Atlantic, KLM og Air France.
Det bliver spændende at se, om og hvornår Norse Atlantic Airways dukker op i f.eks. Københavns Lufthavn. Her vil man hellere end gerne have nye langdistance selskaber efter et år med nedtur og Corona….
(Indledningsfoto til artiklen: Norwegian)
Skriv et svar