Det er ikke engang et halvt år siden, at lavpris-selskabet Norwegian meldte ud, at man ville lukke alle sine lange direkte flyruter fra København og Stockholm til USA.
Resultatet har bl.a. betydet, at København har mistet over 40.000 passagerer til USA i de seneste tre måneder. Ifølge branche-mediet ”Check-in” svarer det til 20 procent af USA-trafikken til og fra den danske hovedstad.
Ganske vist har SAS i mellemtiden udvidet sine USA-aktiviteter med en ny rute til Chicago, men det har slet ikke været nok til at lukke hullet efter Norwegian. Tidligere fløj nordmændene til New York, Los Angeles og Florida fra København.
Men Norwegian har altså også fået en ny topdirektør den 1. januar, og hans seneste udmeldinger tyder på nok et kursskifte hos det næststørste flyselskab i Københavns Lufthavn.
I et interview med den svenske nyheds-tjeneste TT siger Norwegian boss Jacob Schramm nemlig, at flere langdistance ruter til USA og Asien meget vel kan være løsning for selskabet.
Interkontinentale ruter giver nemlig ikke kun højere omsætning, men normalt også bedre indtjening, mener Schramm i interviewet
Hvis denne udtalelse holder vand, er det muligt, at ledelsen i Københavns Lufthavn kan ånde en smule op. Dog nævner Schramm ikke den danske hovedstad ved navn i sine udtalelser til den svenske nyheds-tjeneste.
Under alle omstændigheder vil det være nok et strategi-skifte hos Norwegian. Så sent som i november lukkede selskabet alle sine amerikanske ruter fra Danmark og Sverige. I stedet hed det sig, at Norwegian ville finde andre europæiske storbyer at flyve til USA fra.
Som et lille plaster på såret fik København senere et par nye korte ruter i Europa. De serviceres med mindre fly, som Norwegian har mangel på.
Det norske selskab har nemlig 18 Boeing 737 MAX stående på jorden, som næppe får lov til at gå på vingerne igen før til efteråret.
Måske det er Norwegians økonomiske bedring, som har fået Jacob Schramm til at ændre mening. Efter adskillige måneders kraftige nedskæringer håber nordmændene nemlig at give overskud i 2020.
Ud over slankekuren i sit netværk af ruter begrunder Norwegian sin optimisme med, at brændstof-priserne er faldet på det seneste.
Desuden tror det norske flyselskab, at det kan få Boeing til at betale en klækkelig erstatning for problemerne med 737 MAX flyene. Alt i alt skal de to ting kunne fylde Norwegians tilbage-blevne underskudshul i regnskabet.
For en uge siden præsenterede Norwegian sine 2019 tal. De viste et underskud på 1,7 milliarder norske kroner (ca. 1,3 mia.danske). Det var 600 millioner bedre end i 2018.
Den nye Norwegian-chefs udtalelse om en tilbagevending til de lange ruter overrasker mange. Også, selvom det er optimistiske toner.
Det generelle indtryk i luftfarts-industrien er nemlig, at det er svært at køre en fornuftig lavpris-forretning med store fly på lange ruter.
Norwegian er jo selv det bedste eksempel. Gennem flere år var nordmændene det eneste flyselskab, der fløj non-stop over Atlanten med meget lave billetpriser. Ingen andre turde følge eksemplet.
Schramm nævner også, at han gerne vil udvide Norwegians trafik til og fra Asien. Det har vi også hørt flere gange før.
Nordmændene nåede således at åbne f.eks. en direkte rute mellem København og Thailand. Andre ruter fik Norwegian ikke lov til at etablere.
Primært fordi russerne ikke ville give Norwegian adgang til at krydse deres land på vej til destinationer i Sydøst-asien som f.eks. Kina eller Japan.
Norwegians rivaler SAS og Finnair har disse tilladelser, og derfor tjener de rigtigt gode penge på deres lange ruter til Asien.
Den kendsgerning fik Norwegians stifter og topchef frem til sidste efterår – Bjørn Kjos – til at påstå, at SAS brugte ufine metoder til at holde lavpris væk fra de lukrative asiatiske ruter.
Angiveligt skulle SAS have udnyttet, at selskabet er delvist ejet af staterne Danmark og Sverige. Her kunne regeringerne få lettere ørenlyd hos de høje herrer i Kreml end et lille norsk lavpris-selskab.
Uanset, om det måtte være sandt eller nok en skrøne med vinger på, er det interessant, hvis nye Norwegian-boss’ planer bliver til en realitet.
Den kan måske betyde, at der igen kommer mere konkurrence på flyrejser mellem Danmark og USA. Og lavere priser på billetterne….
(Indledningsfoto til artiklen: Norwegian)
Skriv et svar