(Opdateret) Både Norwegian og SAS har i dag offentliggjort regnskabstal, og de ser meget forskellige du.
Mens Norwegian flyver i overhalingsbanen med fyldte fly og et solidt overskud på bundlinien, måtte SAS i sin månedlige rapport for september notere et underskud på 370 millioner kroner.
I tredje kvartal af i år omsatte Norwegian for syv milliarder norske kroner, hvilket er godt fem milliarder danske. Det er mere end en tre-dobling i forhold til samme periode for et år siden. Sidste år satte coronapandemien dog fortsat sine spor hos flyselskaberne.
Samtidig leverer Norwegian et overskud før skat på 910 millioner norske kroner. Det er andet kvartal i træk, at det norske lavpris-selskab har knap en milliard på bundlinien.
I dag har SAS også afleveret sit regnskab for september måned til den Chapter 11 domstol i New York, hvor flyselskabet har søgt beskyttelse for kreditorerne. Det svarer stort set til den danske betalings-standsning.
Regnskabet viser et underskud på ca. 370 millioner kroner i september. Omsætningen i SAS ca. 3,7 milliarder svenske kroner, hvilket giver godt 2,5 milliarder danske.
Hos Norwegian har man haft nogle forrygende sommer-måneder, der har givet ekstra travlhed på grund af pilot-strejken hos SAS.
95 procent af sæderne i Norwegians 69 passagerfly var solgt i juli, august og september. I alt havde nordmændene 6,1 millioner betalende passagerer. Det er 1,1 million flere end i forrige kvartal.
Norwegian tjener dog ikke alle sine penge på billetter. Selskabet ville ikke have det flotte overskud, hvis ikke man havde den post i regnskabet, som hedder ”ancillary revenue”.
I praksis er det de ekstra-afgifter, som passagerer betaler oveni billet-prisen. Det er f.eks. for bagage, måltider og drikke ombord og for at reservere et bestemt sæde.
I gennemsnit lægger hver Norwegian passager 172 norske kroner ud over billetten. Tilsammen bliver det til forskellen mellem overskud og underskud, fortæller det norske erhvervsmedie www.e24.no .
Norwegian fremhæver, at selskabet er lykkes med at få forretningsfolkene til at flyve igen. På mange ruter er der i dag lige så mange erhvervsfolk ombord som før Corona. Mange af disse attraktive og ofte højere betalende kunder har Norwegian sandsynligvis hentet hos SAS.
Både Norwegian og SAS – og for den sags skyld alle andre flyselskabr – er imidlertid hårdt ramt af af inflation og dyrere brændstof-priser.
Desuden frygter Norwegian, at efterspørgslen på billetter i vintersæsonen kan blive negativt påvirket af den økonomiske usikkerhed som følge af Ukraine krigen. Folk og virksomheder er blevet mere usikre med at bruge penge….
(Indledningsfoto til artiklen: Norwegian)
Skriv et svar