Det normalt meget offensive norske lavpris selskab Norwegian er blevet lidt mere lavmælt på det seneste. Adskillige års medvind er blevet afløst af modvind – eller i hvert fald vindstille.
For eksempel meldte Norwegian ud i begyndelsen af september, at man ville lukke ruten mellem London og Singapore.
Den lange rute har Norwegian kun haft på programmet i halvandet år. Den lukkes i januar 2019, fordi nordmænden hellere vil satse på Sydamerika.
Norwegian har åbnet eget flyselskab i Argentina og har planer om at blive det store lavpris-selskab i hele Sydamerika.
I den forbindelse vil Norwegian næste år åbne en direkte rute mellem London og Brasilien – formentlig Rio de Janeiro.
Få dage senere i september annoncerede Norwegian så, at man lukker den sidste direkte forbindelse mellem Edinburgh i Skotland og USA.
Denne gang skubbede Norwegian skylden på den skotske regering, der ikke havde lovet at halvere passager-afgifterne som først lovet.
Tredje trin i nedskæringerne kom for et par dage siden. Ruterne til USA med udgangspunkt i Belfast bliver lukket. Dermed mister den nord-irske hovedstad sine sidste fly på tværs af Atlanten. Forklaringen fra Norwegians side: Manglende salg af billetter.
Forklaringerne er formentlig rigtige nok, men de kan næppe dække over, at Norwegian har økonomiske problemer.
Nordmændene har ekspanderet voldsomt i de senere år og bestilt det ene nye fly efter det andet. Det har øget Norwegians gæld til mere end 26 milliarder norske kroner.
Mange af disse fly, som slet ikke er leveret endnu, har Norwegian nu sat til videresalg. Det drejer sig om 90 styk Airbus A320 neo.
Som de fleste andre flyselskaber er Norwegian belastet af højere brændstof-priser. De er steget så meget, at de mere end æder den besparelse op, som nye fly med økonomiske jetmotorer skulle tilbyde.
Det er en af de udfordringer, som en ny topchef for Norwegian skal slås med. Han eller hun skal afløse flyselskabets kendte stifter og topchef Bjørn Kjos. Han er i dag 72 år og har ønsket at gå på pension inden for de næste par års tid.
En ny topchef kan dog glæde sig over, at Norwegians omsætning voksede til 17,2 milliarder norske kroner i første halvår af 2018.
Desuden er Norwegian netop blevet kåret som et fire-stjernet flyselskab af Airline Passengers Experience Association (APEX).
Fire stjerner er den højeste rangering, som et lavpris selskab kan opnå. Norwegian er ét af kun ti discount selskaber, der fik en fjerde stjerne.
Mere end én millioner flyvninger og 500 fluselskaber er blevet bedømt af APEX organisationen….
Skriv et svar