Hvad der så ud til at blive et 2020 med pænt overskud på den bedste sommer nogensinde, endte med at blive noget nær en katastrofe for Skandinaviens største lavpris-selskab.
På grund af Corona krisen måtte Norwegian sende 8.000 ansatte hjem og parkere 140 fly. Kun syv-otte fly blev holdt i gang på indenrigs-ruter i Norge efter opfordring fra regeringen i Oslo.
En lånegaranti på tre milliarder norske kroner fra samme regering og en omfattende omstrukturering af forretningen reddede Norwegian på målstregen.
Siden 1. juli har Norwegian genåbnet 76 ruter og sat 12 ekstra fly i drift. 600 ansatte er kaldt tilbage på arbejde.
Alligevel er Norwegian – helt modsat i ”gamle” dage – blevet forsigtig med prognoser. Markedet er fortsat meget usikkkert på grund af stigende smittetal i flere lande og konstant ændrede rejsevejledninger fra myndigheder i hele Europa.
Ændrede rejsevejledninger som f.eks. den danske fra i går har umiddelbar effekt på billet-efterspørgslen, hvilket gør det svært at planlægge andet end meget kortsigtet.
Norwegian er ikke ene om at have denne udfordring. Den har alle flyselskaber i Europa. Derfor siger de også næste alle, at de vil justere rute-programmet løbende efter efterspørgslen og de enkelte landes rejseregler.
Altså ingen annonceringer af nye åbninger af lange ruter til USA eller Asien fra Norwegian lige nu.
Netop de interkontinentale flyvninger har ellers været Norwegians største succes gennem årene. Norwegian er f.eks. fem år i træk kåret til verdens bedste lavpris selskab på de lange ruter og seks år som Europas bedste til lavpris (af Skytrax).
Høje karakterer hjælper dog ikke på økonomi og bundlinie, når hele kloden er besat af en farlig Corona virus. Det kan tydeligt ses på Norwegians trafiktal for første halvår, der blev offentliggjort her til morgen.
I løbet af årets første seks måneder rejste kun 5,31 millioner kunder med Norwegian mod 18,1 millioner i samme periode sidste år.
Kapaciteten (ASK) faldt med 69 procent og passagertrafikken (RPK) faldt med 72 procent. Belægningsgraden var på 78,2 procent, et fald på 6,5 procent sammenlignet med første halvår 2019.
Både belægningsgraden og kapaciteten er justeret i henhold til norske myndigheders krav om blokerede midtersæder på indenrigsruter i Norge i andet kvartal 2020.
Norwegians topchef Jacob Schram advarer dog om, at lånegarantien fra den norske regering ikke er nok til at redde selskabet gennem krisen:
”COVID-19 har ramt luftfart og rejsebranche særlig hårdt, så de fleste selskaber har brug for statsstøtte for at klare sig.,” siger han.
”Vi kan se, at vores nærmeste konkurrenter (f.eks. SAS og Lufthansa) modtager betydelig likvidites-støtte fra flere lande, fordi luftfart udgår kritisk infrastruktur, men vi gør ikke,” fortsætter han.
Jacob Schram henviser til, at SAS har fået stor økonomisk hjælp fra både Danmark, Sverige og Norge, mens Norwegian måtte nøjes med en lånegaranti fra Oslo.
Ikke kun passagertallene var en nedtur for Norwegian i første halvår af 2020. De manglende kunder kan også ses på økonomien:
I årets første seks måneder kom Norwegian således ud med et netto-underskud på 5,4 milliarder norske kroner. Det svarer til ca. 3,8 mia. danske.
Samtidig faldt omsætingen med 65 procent i forhold til samme periode for et år siden. Fra 20,2 til 7,1 milliard norske kroner….
(Indledningsfoto til artiklen: Norwegian)
Skriv et svar