Næste år vil Norwegian begynde at flyve nonstop fra London Gatwick Rio de Janeiro i Brasilien. Dermed fordobler det norske lavpris selskab sin satsning i Sydamerika, hvor Norwegian allerede er aktiv i Argentina.
Norwegian vil udnytte nye toner fra den brasilianske regering, der vil åbne sit luftrum for flere udenlandske investorer. Formålet er at få flere og bedre flyforbindelser – og naturligvis lavere billetpriser.
I øjeblikket sidder fire flyselskaber på luftrummet over Sydamerikas største land. Det er Latam, Avianca, Azul og Go – og dem er magthaverne i Brasilia ikke tilfredse med.
I Oslo holder man et vågent øje med, hvad der sker nede i sambaens hjemland. Norwegians planer går ikke kun ud på at skabe nye langdistance ruter fra Europa til Brasiliens store byer. Nordmændene vil også sætte sig på en andel af de brasilianske indenrigs-ruter. Til det formål vil Norwegian etablere et datterselskab i Brasilien.
Norwegian har allerede demonstreret i Argentina, hvordan man gør. I tangoens hjemland indleder et norsk datterselskab sine indenrigs-flyvninger den 16. oktober.
Modsat Europa og USA er lavpris-ruter ikke særligt udbredte i Sydamerika. Den situation vil Norwegian udnytte før alle andre, hvis det er muligt.
Norwegian er i øvrigt begyndt på for alvor at erstatte sine ældre flytyper med nye og moderne, der er mere økonomiske i drift.
Flyselskabet har således solgt seks Boeing 737-800 fly til en unavngiven køber, der får de første brugte maskiner leveret inden årets udgang.
Salget betyder ikke, at Norwegian skærer ned. Det norske selskab har således over 150 nye fly på bestilling hos Boeing og Airbus.
Pengene fra salget af de seks ældre 737 maskiner skal være med til at lukke et stort sort hul i finanserne hos de stærkt ekspanderende nordmænd.
Ved udgangen af i år vil Norwegian have 165 passagerfly i sin flåde – alle fra Boeing. Det er 115 Boeing 737-800, 32 styk Boeing 787 Dreamliner og 18 Boeing 737 MAX….
Skriv et svar