Mens Corona krisen har raset, og næsten al lufttrafik har været stoppet, har flyselskaberne haft god tid til at tænke på fremtiden.
På den ene side skal de have sikret sig rent økonomisk, hvilket kan være svært, når indtægterne er lig nul i et halvt år. Det betyder nedskæringer, masse-fyringer og statslig hjælp for at overleve.
På den anden side regner flyselskaberne med, at kravene om CO₂ og mere klimarigtig transport vil stige, når passagerflyene igen kan komme på vingerne i større målestok.
Norwegian har sloges med begge udfordringer.
Finanserne er endnu ikke kommet helt på plads, selvom Norwegian fik udspændt et rednings-net for nogle måneder siden.
Corona krisen har varet ved længere, end nogen havde forudset, så de norske lavpris-specialister får brug for flere penge meget snart. Ligesom de fleste andre flyselskaber.
Samtidig har Norwegian i dag offentliggjort en ny klima- og miljø-strategi, der går langt videre end hos konkurrenterne på himlen.
Norwegian vil nu skære sin CO₂ udledning ned med 45 procent frem til 2030. Alt ikke-genbrugs plastik fjernes fra flyene, og så meget klima-rigtigt brændstof som muligt bliver hældt på jetmotorerne.
Norwegians tiltag er på linie med Paris-aftalens mål om 1,5 graders temperatur-stigninger. Alle flyselskaber skal opfylde de nye krav, men kun meget få har endnu meldt konkret ud, hvordan de vil gøre det.
Norwegian er vant til at være med helt fremme i den sammenhæng. Nordmændene var således det første flyselskab i verden, der underskrev FN’s program for klima-initiativer. Desuden var Norwegian tidligt ude med et løfte om at være klimaneutral senest i 2050.
Norwegian blev kåret som verdens mest brændstof-effektive flyselskab på transatlantiske ruter i 2015 og 2018 af det internationale miljøinstitut The International Council on Clean Transportation (ICCT).
Siden 2010 har Norwegian reduceret sine CO₂ udledninger med 28 procent. Det er først og fremmest sket ved at købe mange nye passagerfly med de seneste og mindre brændstof-slugende motorer i.
Ifølge FN’s klimapanel skal den globale opvarmning begrænses til 1,5 grader og udledning af CO₂ og andre drivhus-gasser med 45 procent – i forhold til status i 2010.
Norwegian vil gerne nå dette mål før tid. Det kan dog ikke klares alene ved at købe nye fly. Der bliver også behov for meget mere bæredygtigt brændstof – bio-fuel.
Hvis der er adgang til de nødvendige mængder bio-brændstog, vil Norwegian forpligte sig til at lade det udgøre mellem 16 og 28 procent af sine indkøb inden udgangen af dette årti. Konkret svarer det til 500 millioner liter klimarigtigt brændstof frem til 2030.
Norwegian vil også straks gå i gang med at fjerne alt ikke-genbrugeligt plastik fra sine fly – og formentlig også fra kontorer, skranker i lufthavnene osv.
Flyselskabet vil have alt det ”grimme” plastik væk senest i 2023. Til den tid vil alt éngangs-plastik kunne genbruges og recirkuleres.
Bæredygtighedsstrategien vil i første omgang også omfatte 100 procents reduktion af ikke-genbrugelig plastik og 100 procent recirkulering af engangsplastik inden 2023….
(Indledningsfoto til artiklen: Marcus Hjelm / Unsplash)
Skriv et svar