Norwegian har længe pralet med at have en af verdens yngste flåder af passagerfly og dermed også mest miljørigtige og brændstof-effektive.
Modsat flere af sine konkurrenter har Norwegian dog ladet det blive ved løfter og påstande. Dokumentation og mere synlige tiltag, der viser lavpris-selskabets ønske om at være klima-rigtig, har dog manglet.
Men bedre sent end aldrig. Nu er Norwegian også hoppet på den seneste miljø-trend i den civile luftfart. Klima-kompensering af billetter eller på engelsk ”carbon offsetting.”
Norwegian har samtidig forpligtet sig til at være 100 procent klima-neutral om senest 30 år.
“Selvom kommerciel luftfarts-teknologi udvikler sig hastigt, og Norwegian fortsat vil reducere klima-belastningen frasine fly, er det i dag ikke muligt at flyve helt uden C02-aftryk. Vi ved, at mange af vores kunder ønsker at kunne kompensere for den udledning, de er anledning til, forklarer Norwegians fungerende topchef Geir Karlsen.
Således har dem internationale luftfarts-organisation IATA har vedtaget at dens medlemmer – og det er de fleste flyselskaber i bl.a. Europa – skal nå et mål på 50 procent mindre CO₂ udledning i 2050.
Norwegian bliver nu det første flyselskab i verden, der har underskrevet FN’s program for klima-initiativer – UNFCCC. Det står for United Nations Framework Convention on Climate Change.
I UNFCCC kommer nordmændene i godt selskab med Sony og Microsoft, der er blandt de mest kendte virksomheder, som vil gøre sig klima-neutrale i de næste tyve år.
Som led i kontrakten med FN skal Norwegian måle og rapportere sine udledninger af drivhus-gasser. CO₂ er den mest omtalte.
Norwegian skal også skære sine drivhus-gasser så langt ned som muligt og kompensere for sin klima-belastning jævnfør FN’s regler.
Når folk bestiller billet hos Norwegian, bliver de på skærmen orienteret om, hvor meget CO₂ udledning de er skyld i på den valgte flyrute. Desuden vises gennemsnittet af belastning blandt flyselskaberne.
Herefter kan passageren vælge, om han eller hun vil betale et beløb oveni billetprisen, der svarer til at klima-kompensere for sin flyrejse.
Vælger man at CO₂ kompensere, bliver bidraget brugt til at finansiere klima-forbedrende projekt verden over.
Lavpris-selskabet er i den forbindelse gået i samarbejde med det norske firma CHOOOSE, der har specialiseret sig i at udvælge og udvikle grønne initiativer. CHOOOSE har kunder i mere end 70 lande verden over.
Hvert projekt, som Norwegian involverer sig i, er godkendt af FN og Gold Standard, der sætter standarden for klima- og udviklings-initiativer til klima-forbedring og bæredygtig udvikling.
I 2015 og 2016 kårede ICCT – International Council of Clean Transportation – Norwegian som det mest brændstof-effektive flyselskab på ruterne over Atlanten.
Siden 2008 har Norwegian reduceret sin udledning af drivhus.gasser med 30 procent målt pr. fløjet passager-kilometer….
(Indledningsfoto til artiklen: Norwegian)