Midt i luftfartens største krise som følge af Corona pandemien åbner Berlins nye storlufthavn BER lørdag den 31. oktober.
Hvad der egentlig skulle have været en glædens dag, bliver nok snarere et stort lettelsens suk. Omsider lykkes det (forhåbentligt) at åbne den skandale-ombruste lufthavn.
Fire gange i løbet af årene måtte åbningen af Berlin Brandenburg Airport udskydes på grund af tekniske problemer eller mangel på penge.
Fem direktører har stået i spidsen for projektet siden første spadespil for 14 år siden. Alle måtte tage deres gode tøj undervejs.
Mange har kaldt lufthavnen for ”Tysklands største sorte hul” og ikke uden grund:
Da de første planer forelå, lød budgettet på to milliarder euro. Det er siden tredoblet til seks, og nu i forbindelse med åbningen er lufthavnens ledelse igen ude med tiggerstaven.
Der er akut brug for 800 millioner euro ekstra, så den kan overleve Corona krisen. Uden fly i luften og kun få passagerer mangler indtægterne næsten fuldstændigt.
Lúfthavnen med den internationale kode BER fylder 9,6 km² i areal. Den ligger ca. 30 minutters kørsel i bil syd for Berlin og skal afløse de to aldrende Schönefeld og Tegel lufthavne tættere på hovedstadens bycentrum.
Det er den officielle åbning, der foregår den 31. oktober. Allerede nu er der masser af aktivitetet i lufthavnen, for alle 230.000 fundne fejl skal være rettet nu.
Desuden har knap 10.000 frivillige har prøvekørt den i alle ender og kanter i de seneste par uger:
Står informations-skiltene rigtigt? Kan man nemt finde rundt i de endeløse gange, hvor det kan tage op til 20 minutter at gå fra Security til sin gate? Hvordan er det at have små børn med i den nye lufthavn? Eller hvordan finder besætningerne den nemmeste vej ud til deres fly?
Tysk tv viste i aftes en status reportage fra BER en uge, før den åbner. Det hele ligner en byggeplads. Elevatorer er ikke installeret. Butikkerne i shopping centret mangler at blive indrettet, og de trykte guides, der skal hjælpe rundt i virvaret af gange, bygninger og terminaler forvirrer mere, end de hjælper.
BER bliver Tysklands tredjestørste lufthavn efter Frankfurt og München. De har begge masser af lange interkontinentale ruter, mens den nye Berlin lufthavn kun kan håbe på, at den også får del i kagen. Når Corona engang er overstået.
Lufthansa bliver naturligt nok det flyselskab, man vil se tydeligst i BER. Af de 15.000 starter og landinger, der er gennemført i september og oktober, står Lufthansa Group for de 30 procent. Ud over Lufthansa vil de sige Austrian, Swiss, Brussels Airlines og Eurowings.
Nummer to ser ud til at blive det britiske lavpris-selskab Easyjet. Et af EasyJet´s hvidt og orange lakerede fly får også æren at være det første officielle, der starter fra den nye lufthavn.
Det sker på trods af, at Easyjet faktisk har halveret antallet af fly, der vil blive fast stationeret i BER. Fra 35 til 18.
BER er designet, så den kan håndtere op til 40 millioner passagerer om året. Det er samme antal, som Københavns Lufthavn drømte om – inden Corona landede i Danmark og resten af verden.
Berlins nye lufthavn kan også sagtens blive en direkte konkurrent til København – præcist som den nye lufthavn, polakkerne er ved at bygge i Warszawa.
De tre lufthavne ligger ret tæt på hinanden og kommer til at kappes direkte om at få lange ruter til Asien, Mellemøsten og Nordamerika lokket til sig.
Alle flylinier fra de gamle Tegel og Schönefeldt lufthavne skal være flyttet til den nye Berlin Brandenburg Airport i den to første uge af november….
(Indledningsfoto til artiklen: Günter Wicker / Flughafen Berlin Brandenburg GmbH)
(Foto: Günter Wicker / Flughafen Berlin Brandenburg GmbH)
Skriv et svar