Det er ikke nogen hemmelighed, at lave billetpriser og øget konkurrence i luften gør ondt på mange flyselskabers bundlinier.
Lavpris-selskaberne har længe demonstreret, hvordan man tjener penge, selvom billetpriserne er lave: D>e opkræver ekstra gebyrer for snart sagt alt – bagage, sæde-reservation, vand og kaffe.
De ”gamle” flyselskaber hævdede længe, at sådan gjorde de ikke. De leverede jo ”full service.” Ja ja. For selv de har lyttet til en berømt dansk statsministers ord om, ”at man har et standpunkt, til man tager et nyt”.
I dag drejer stort set alle flyselskaber på afgifts-skruen. Senest demonstreret af de i Danmark velkendte SAS og Lufthansa.
Fra den 18. september tager Lufthansa og datterselskabet Austrian Airlines nemlig penge for at reservere et sæde i Premium Economy. Det har ellers hidtil været gratis på de lange ruter.
Hos Lufthansa varierer de nye afgifter mellem 35 og 55 euro – afhængig af, hvilken rute man vil flyve på. Booker man sin billet via de klassiske kanaler – altså ikke direkte online hos flyselskaber – er gebyret sågar fem euro højere.
Undtaget fra gebyr-forhøjelserne er i øvrigt kunder, der har høj status i Lufthansas loyalitets programmer – f.eks er Senator medlem.
Lufthansa har været helt åben omkring sin prisforhøjelse og bl.a. sendt en pressemeddelelse ud om den. Helt modsat hos konkollegerne hos SAS.
SAS ser nemlig ud til at have hævet priserne for sæde-reservationerne nærmest hemmeligt. Kun salgskontorer og rejsebureauer har fået besked.
Ifølge branche-mediet ”Standby” koster sæde reservationer på indenrigs.ruter og på afgange mellem de skandinaviske lande nu 109 kroner, når den sker inden for 13 dage før afgang.
Sørger man for at undgå en indeklemt midterplads eller sikrer sig et sæde ved vinduet i god tid – altså mindst 14 dage før afrejse – kan man nøjes med at betale den gamle afgift på 69 kroner hos SAS.
De nævnte priser er angivet i danske kroner. Bor man i Sverige eller Norge, er forhøjelserne endnu større. De to landes valutaer står lavere end den danske.
Hvor bliver mon det næste sted, flyselskaberne finder en mulighed for at hæve priserne….
Skriv et svar