Medmindre man rejser på Business eller First Class, er flysæder generelt ikke særligt komfortable. Og slet ikke, hvis man sammenligner med sin yndlings-lænestol hjemme i stuen, den avancerede kontorstol på arbejdet eller Recaro sportssædet i sin luksusbil.
Helt galt er det, hvis man er så uheldig at lande i midtersædet på sin flyrejse. Her kan man hverken læne sig op ad væggen eller brede sig lidt ud over midtergangen. Man sidder indeklemt mellem to andre passagerer, der sjældent tager hensyn til personen ved siden af.
Derfor er midtersædet hade-objekt nummer ét for de fleste flypassagerer. De er som regel delt op i to lejre. Dem, der gerne vil sidde ved vinduet – og dem, der foretrækker et ”aisle” sæde. Altså stolen ud mod gangen.
Kun meget sjældent oplever flyselskaber, at kunder booker et midtersæde. I så fald er det typisk, fordi tre skal flyve sammen. En familie eller kolleger, der ikke ønsker at blive spredt på flere rækker i flyet.
Det nye firma Molon Labe Seating kommer nu med en løsning, der er så smart, at selv USA’s officielle luftfarts-myndighed FAA har godkendt og certificeret ideen.
Molon har designet en ny sæderække til Economy Class, hvor midtersædet er gjort bredere end de to andre. Desuden er de ydre sæder skubbet nogle centimeter frem, således at passagerne sidder forskudt for hinanden.
Det giver bedre plads til hver enkelt. Skuldrene støder ikke mod hinanden, og albuerne slås ikke så meget om armlænene.
Det hele kan lade sig gøre, uden at sæderækken fylder mere i bredde og længde end normalt. En vigtig detalje for flyselskaberne, der gerne vil proppe så mange passagerer ind som muligt på Economy Class, fordi billetpriserne her er billigst – og indtjeningen pr. kunde mindst.
Molon har i første omgang fået FAA’s godkendelse for sæderækken S1, der er beregnet til kort- og mellemlange flyvninger.
Det unge amerikanske firma håber, at godkendelsen inden længe vil blive udvidet til S2 sæderne til langdistance fly. I S2 er sæderne ikke kun forskudt for hinanden. Midtersædet er også gjort markant bredere. Nemlig 21 tommer (53 cm) mod normalt 18 tommer (45 cm) på Economy Class.
For både S1 og S2 sæder gælder, at de er designet ligesom de gamle øre-lænestolle. Hovedstøtterne kan udvides med vinkler – ører – på hver side, som passageren kan læse sit trætte hoved op ad.
Molon planlægger at udstyre de første 50 passagerfly med de nye sæder næste år. Bliver de en succes, håber firmaet naturligvis, at flyselskaberne står i kø for at udskifte deres stole med S1 og S2 typer….
Skriv et svar