Hvis man er fløjet fra Danmarks største lufthavn, vil man nok have opdaget, at der er to spor i Security, som har en ny type CT-skannere installeret.
Det er helt tilfældigt, om man er så heldig at blive dirigeret ind til en af dem eller må nøjes med de gamle sikkerheds-kontroller.
Her skal man som bekendt tage overtog og jakker af, tømme lommerne, tage laptops og mobiler ud af tasker osv.
I de nye slipper man for hele det besvær. Man går igennem nye typer skannere, som kan gennemlyse og tjekke langt mere detaljeret end før.
I dag meddeler Københavns Lufthavn (CPH) så, at der er lys forude. Også, selvom det først kan skimtes i sommeren 2026.
Først da vil lufthavnen nemlig være helt færdig med en omfattende ombygning af sikkerheds-kontrollen.
Ombygningen vil resultere i 20 nye sikkerheds-spor, der alle er forsynet med den moderne og meget mere effektive type CT-skannere.
Efter længere tid med testkørsler af de nuværende to skannere vil flere og flere af dem blive installeret i etapper.
Det kan føre til længere ventetid på særligt travle dage, advarer Københavns Lufthavn.
”Det har været afgørende for os at vælge udstyr, teknologi og design af sikkerheds-sporene, der passer bedst til netop vores lufthavn og vores sammensætning af passagerer,” forklarer Johnnie Müller. Han er Security direktør i Københavns Lufthavn.
”Vi har skullet skabe et helt nyt set-up. Derfor har vi også testet udstyret ”live” med passagerer i flere år, så vi er sikre på, at vi får den mest effektive og smidige løsning,” fortsætter han.
Ombygning af sikkerheds-kontrollen er en del af den digitale udvikling, som Københavns Lufthavn satser på for at gøre besøget i lufthavnens så behageligt for passagererne som muligt.
Mens ombygningen står på, opfordrer lufthavnen sine afrejsende passagerer om fortsat at møde op til sædvanlig tid.
Det vil sige to timer før, hvis man rejser inden for Schengen området – det vil sige Europa og Skandinavien.
Tilsvarende tre timer før længere flyrejser til f.eks. USA, Asien og Mellemøsten. Det samme gælder Storbritannien, der ikke er medlem af Schengen samarbejdet.
CPH er blot en af mange lufthavne, som er ved at gå over til de nye CT-skannere:
Senest er f.eks. lufthavnen i Palma de Mallorca begyndt at installere skannerne, ligesom Tysklands største lufthavn i Frankfurt netop har bestilt over 100 af de nye maskiner.
Storbritannien er det land i Europa, der er nået længst med CT-skannere i sine lufthavne, men heller ikke her kan de udnyttes fuldt ud.
Det skyldes, at EU for nogle måneder siden trak sin tilladelse tilbage om, at passagerer må tage større væskebeholdere med ombord end i dag. F.eks. vandflasker på op til en liter mod i dag maksimalt 100 milliliter.
Forklaringen var, at EU fandt fejl i nogle af de nye CT-skannere. Før de er helt løst, må man heller ikke i den har mere med end nogle små væske-beholdere til f.eks. parfume, vand, shampoo osv.
Reglen om de små flasker blev i øvrigt indført for nogle år siden, efter at fransk politi havde opdaget, at terrorister planlagde at smugle bomber ind i passagerfly i halv-liters flasker….
(Indledningsfoto til artiklen: Københavns Lufthavn)
Skriv et svar