Efterhånden må topledelse, aktionærer og kunder føle, at Boeing er landet midt i den uendelige historie.
Snart er der gået et helt år, hvor Boeings planlagte bestseller – 737 MAX flyene – har haft startforbud.
Hvornår de kommer på vingerne igen med passagerer om bord, bliver samtidig mere og mere usikkert.
De store amerikanske flyselskaber håber på juni, men senest har ellers meget Boeing-loyale Ryanair nævnt oktober som mere realistisk.
Måske hele den snak nu får en effektiv stopper. I dag kom det nemlig frem, at Boeing har fundet nok en potentiel fejl i sine 737 MAX maskiner.
Denne gang drejer det sig om, at to kabel-tunneller i bagenden af flyet ligger så tæt på hinanden, at der er risiko for kortslutning.
Hvis piloterne ikke reagerer korrekt på kortslutninger, kan de i værste fald føre til, at flyet styrter ned.
Eller med andre ord – Boeing 737 MAX indeholder flere farlige fejlkilder end den MCAS styrecomputer, der har fået skyld i de to fatale flystyrt hos Lion Air og Ethiopian med tilsammen 346 dræbte.
Oplysningen om den nye fejlkilde kommer meget ubelejligt for Boeings nye topboss David L. Calhoun. Han blev hentet ind kort før jul, fordi han skulle ”gen-oprette tilliden til virksomheden.
Hans magtfulde forgænger Dennis Muilenberg blev bl.a. fyret, fordi han havde forsøgt at lægge et røgslør hen over de problemer med sjusk og mis-information, som Boeing åbenbart har været præget af gennem flere år.
Her i weekenden kunne ”New York Times” så meddele, at den var gal igen med 737 MAX:
Under et ekstra grundigt gennemsyn af de nye maskiner havde Boeings folk selv fundet fejlen med de for tæt placerede kabler og informeret de amerikanske luftfarts-myndigheder – FAA – om den.
Det ekstra eftersyn havde FAA givet ordre til i december: Boeing skulle re-vurdere alle kritiske systemer i 737 MAX – og med friske øjne.
Udgangspunktet var nu, at piloter i nød-situationer bruger længere tid på at reagere på advarsels-lamper, end man tidligere havde antaget.
Når piloterne sad i en simulator til træning, følte de sig jo aldrig rigtigt i en risiko – som var det samme sket i et fly med 200 passagerer i 12.000 meters højde over jorden.
Ingen ved, hvor stor risikoen er for kortslutninger mellem de mange elektriske kabler og ledninger, der fører mellem for- og bag-enden på et Boeing 737 MAX fly.
Meget af det, der foregår lige nu, er teoretiske diskussioner. Hvad, hvis, hvor, hvorfor og hvor længe er de hyppisk stillede spørgsmål.
Boeings og FAA’s teknikere skal nu finde ud af, om kortslutningerne overhovedet kan ske under en flyvning.
Heldigvis skal problemet kunne løses relativt nemt ved at holde de to kabel-strengene længere adskilt fra hinanden.
På den anden side kan netop dét blive en meget større opgave og udfordring. Boeing kan nemlig blive nødt til at tjekke, om tidligere Boeing 737 fly – specielt den populære NG model – har samme problem.
Dem benytter flyselskaber i tusindvis af, og de kendes under betegnelser som Boeing 737-600, -700, -800 og -900.
Sådan overordnet betragtet er det jo ikke helt dumt, hvad der foregår i øjeblikket. Moderne passagerfly bliver åbenbart nu tjekket meget mere end før for tekniske fejl. Det er godt for passagererne – altså os.
Boeings topledelse og aktionærer er nok ikke helt enige. Heller ikke alle flyselskaberne, for de må vente i endnu længere tid på at få deres Boeing 737 MAX maskiner i luften igen….
(Indledningsfoto til artiklen: Oleg V. Belyakov / Spotters.net / Wikimedia)
Skriv et svar