Passagerfly kan en masse ting. For eksempel transportere flere hundrede mennesker mange tusinde kilometer på kryds og tværs af kloden.
De kan snart gøre det igen med over lydens hastighed. Det foregår i luksus, hvis man rejser på første klasse – og i acceptabel stik på de fleste Economy klasser.
Men to ting kan passagerflyene ikke endnu:
Det ene er at flyve uden at forurene atmosfæren med CO₂ og andre drivhus-gasser fra jetmotorernes udstødning.
Det andet er at gøre baglæns nede på jorden. Flyene kan sagtens taxie rundt i lufthavnen og køre hen til gaten, men bakke ud fra den – no way.
Det kræver, at de lave traktorer skubber flyet ud, indtil det kan dreje uden at ramme med vingespidserne mod bygninger og andre maskiner. I flyver-sprog hedder det ”push back.”
Nu kunne det omsider se ud, som om moderne teknologi har fundet en løsning: En elmotor anbringes over flyets næsehjul.
Den er kraftig nok til at skubbe maskinen baglæns over korte afstande. Det er ikke nødvendigt at speede jetmotorerne op som ved kørsel fremad. Traktorerne bliver også arbejdsløse.
Ideen kommer fra det lille amerikanske start-up firma WheelTug. Det vil anbringe et batteri over næsehjulet til at give strøm til bakmotoren. Mens flyet er i luften, lades batteriet automatisk op af strøm fra de store jetmotorer.
Det hele kan lade sig gøre, fordi elmotorer er blevet mere effektive i de senere år. Batterierne fylder mindre, og det hele kan fjernstyres via en lille computer i flyets cockpit.
Piloterne ser hele proceduren via kameraer på flyets underside og en lille farveskærm. Kun tre knapper skal være nok til at manøvrere den baglæns kørsel. Det hele skal kunne lære på et kursus, der varer under en time.
WheelTug har med held prøvekørt sit elektriske ”bakgear” på mindre passagerfly som Boeing 737 og Airbus A320. Det næste skridt bliver at få en brugs-tilladelse af de amerikanske luftfarts-myndigheder FAA og EASA.
Når bak-gearet kommer i officiel drift i 2022, vil flere flyselskaber benytte fra dag ét. WheelTug skal således have fået bestillinger fra bl.a. Icelandair, KLM, Sun Express og IndiGo..
Især lavpris-selskaber ventes at blive glade for systemet. De forsøger at gøre deres ophold i lufthavne så korte som muligt. Hvert minut koster penge i afgifter og billet-indtægter. Kun, når flyene er i luften, tjener selskaberne kroner.
Ifølge WheelTug kan bak-gearet spare mellem syv og 20 minutter i opholdstiden. Ganske enkelt, fordi flyene ikke skal vente på, at en skubbe-traktor er ledig.
Det er de sjældent på trafik-travle tidspunkter af dagen, og hvor mange har ikke prøvet at sidde i et fly ved gaten, som bare ikke bevæger sig i lang tid.
Hvor meget 20 minutters tidsbesparelser betyder rent pengemæssigt, har WheelTug naturligvis også regnet ud:
På årsbasis kan det blive til mellem to og syv millioner dollars i mindre udgifter – og følgelig lige så meget i ekstra indtægter….
(Indledningsfoto til artiklen: Schiphol Airport)
Skriv et svar