For 50 år siden havde Boeing (og den amerikanske regering) store drømme om at bygge et supersonisk passagerfly.
Boeing 2007 SST skulle være over dobbelt så stor som den europæiske Concorde og kunne transportere 300 passagerer med tre gange lydens hastighed – Mach 3 eller ca. 3.675 kilometer i timen. En tur fra København til New York på under to timer!
SST-projektet blev skrinlagt i 1971, men aldrig glemt hos Boeing. Nu – 48 år senere – dukker et nyt supersonisk projekt op hos verdens største flyfabrik. Meget mindre, men dog med en snert af det gamle.
Boeing har nemlig købt sig ind i den lille amerikanske flyfabrik Aerion. Her er man i fuld gang med at udvikle et supersonisk fly til forretningsfolk, der ikke kan få det til at gå stærkt nok.
Aerion havde ellers Boeings konkurrent Lockheed-Martin som partner for sin AS2 business jet, men dét samarbejde sluttede brat ved nytårstide – uvist af hvilken grund.
Boeing var dog hurtig på aftrækkeren og har nu overtaget rollen som ”skaffedyr” med både penge, teknologisk støtte, produktions-faciliteter og test-baner.
Boeing afslører ikke mange detaljer om sin kontrakt med Aerion, men fortæller gerne, at man har foretaget en ”betydelig investering.”
Aerions AS2 projekt har for længst fået kælenavnet ”son of Concorde”. Der er tale om et fly med plads til 12 passagerer, der kan skyde en topfart på Mach 1.4 eller 1.670 kilometer i timen.
AS2 bruger bruger en helt ny type Affinity motor fra General Electric, der støjer meget mindre end konventionelle jetmotorer på passagerfly i dag.
Flyets forfinede aerodynamic skal samtidig sikre, at braget bliver meget mindre hørbart, når AS2 bryder igennem lydmuren.
Netop braget var sammen med det enorme brændstof-forbrug den vigtigste årsag til, at Concorde projektet blev begravet i 2003.
Concorde måtte således først dreje op for hastigheden, når flyet var nået ud over åbent hav. Over land måtte Concorde ikke flyve stærkere end almindelige passagerfly – for at undgå, at mennesker og dyr blev forskrækket af lydmur braget.
I de seneste par år er stemningen dog vendt. Passagerer er trætte af at skulle bruge syv timer eller længere for at krydse Atlanten – længere tid end for 50 år siden.
Desuden har nye teknologier gjort, at der i dag kan bygges fly og motorer, der støjer meget mindre og bruger en brøkdel af det brændstof, som Concorde slugte.
Skriv et svar