Det er ikke kun positive overraskelser, der venter os, når vi vender tilbage til passagerflyene efter over et halvt års ”grounding” på grund af Corona.
En del flyselskaber har benyttet stilstanden til at bygge om i dine flyenes kabiner og ændre i services og priser for passagerer ”post pandemi.”
Fra i går har store tyske Lufthansa nemlig indført, at man skal betale (dyrt) for mad og drikkelse på flyveture i Europa, der tager over 60 minutter. Kun en flaske vand og et stykke chokolade er fremover gratis.
Lufthansa prøver at gemme prisforhøjelsen under det fine ord ”Onboard Delights”. Her vil man opdage, at en cola koster 3,50 euro eller ca. 26 kroner, mens man må betale tre euro for en kop kaffe. Den plejer ellers at være gratis hos de fleste flyselskaber.
Måltiderne leveres af catering-specialisten Gate Gourmet, der har samarbejdet med den trendy tyske restaurant-kæde Dean & David om indholdet. Menu-kortet skiftes hver tredje måned.
Blandt de første menuer, man kan vælge, er f.eks. en okse-pastrami-sandwich til 5,50 euro, en portion müesli til fem euro, en falafel-tahini salat til 10 euro eller et stykke kage til fire euro. Vil man drikke tysk sekt til, koster en lille flaske fra syv euro.
På flyrejser, der varer under 30 minutter, serverer Lufthansa fremover kun et lille stykke chokolade gratis. Varer flyveturen mellem 30 og 60 minutter, får man også en flaske vand. På længere ruter er begge dele gratis.
Prisforhøjelserne gælder udelukkende på ”monkey class.” Rejser man på ”business”, er mad og drikke fortsat med i prisen.
Med sit nye ”Onboard Delights” initiativ følger Lufthansa i hælene på sine datterselskaber Austrian og Swiss.
De to har allerede indført betaling for mad og drikkelse. Hos Austrian kalder man det for ”Melangerie”, mens schweizerne har fundet det klingende navn ”Swiss Saveurs”….
(Indledningsfoto til artiklen: Thomas B / Pixabay)
………..
Skriv et svar