Som bekendt er Airbus et fælles-europæisk koncern med fabrikker i Frankrig (hovedsædet), i Tyskland, Spanien og England.
Desuden har Airbus også samlefabrikker i Tianjin i Kina og i Mobile i den amerikanske delstat Alabama.
Det giver enorme logistiske udfordringer, når dele af passager-, fragt- og militærfly samt helikoptere skal transporteres mellem de enkelte lande for til sidst at blive bygget sammen til en flyvefærdig maskine.
Den mest kendte metode, hvordan Airbus løser den opgave, er verdens mest besynderligt udseende transportfly.
Beluga ligner en gravid flyvende hval og er for nylig kommet i en ekstra stor XL-udgave. Den er egentlig et Airbus A330-200 fragtfly, der er pustet op som en ballon.
Selv BelugaXL er ikke stor nok, når det gælder verdens største passagerfly – Airbus A380 – og elementer til Airbus’ nye super langdistance maskine A350-1000.
Så må Airbus tilkalde assistance fra sit eget rederi, der hedder Airseas. Her har man et par store fragtfærger, der sejler med konventionelle diesel motorer.
Rederiet har nu ladet sig smitte af den grønne bølge i moderkoncernen. Airbus understreger i stort set hver eneste meddelelse, at man satser på fly med efternavnet Neo som indikation på, at de kører med brændstof-besparende, mindre støjende og mindre forurenende jetmotorer.
Airseas udstyrer derfor sine fragtfærger med sejl. Ikke sådan nogle konventionelle trekantede nogle, som man ser på sejlskibe, men ”drager” der trækker skibet fremad – hængende op til 400 meter foran og over fragtfartøjet.
Ifølge Airseas kan man spare op til 20 pct. i brændstof ved at bruge de 1.000 kvadratmeter store SeaWing sejl.
Når det er i funktion, kan det godt minde om en omgang over-dimensioneret kite-surfing. Blot er det ikke en enkelt person, der trækkes frem af vinden, men et stort skib på mange tusinde tons.
SeaWing styres naturligvis af en computer, der analyseret vejrdata og vandforhold i ”real time” – og indstiller sejlet automatisk derefter. Selve det at folde det enorme sejl op og i foregår med et enkelt tryk på en knap på skibets kommandobro.
Airbus er en kommerciel virksomhed og forsøger derfor altid at finde en vinkel på sine opfindelser, så de kan sælges for gode penge.
Det gælder både, når Airbus nu er dybt involveret i fremtidens eldrevne og flyvende taxaer – og selvfølgelig også de nye træk-sejl til større skibe.
Airseas ser nemlig et stort markeds-potentiale i at sælge SeaWing sejlene til rederier med fragtskibe, olietankere og måske også krydstogtskibe.
Der vil uden tvivl ryge tusinder af smartphones og fotokameraer op, når krydstogt-passagerer ser, at deres skib bliver trukket frem af gratis og miljørigtig vindkraft.
Ifølge Airseas er drage-sejlet og dets motorer opbygget i moduler, således at de forholdsvis enkelt kan efter-monteres på et eksisterende skib….
Skriv et svar