Det norske rederi Hurtigruten har ikke ligefrem levet op til sit eget navn, når det gælder introduktionen af verdens mest miljørigtige krydstogt-skibe.
De to nye og revolutionerende skibe Roald Amundsen og Fridtjof Nansen blev allerede opreklameret for et par år siden, men gang på gang har Hurtigruten måtte udsætte de første sejladser på grund af tekniske problemer.
Nu ser det ud til, at det første af de klima-venlige krydstogtskibe stævner und med betalende passagerer ombord om en uge.
Torsdag den 27. juni om aftenen skal det være så vidt. Skibet har afgang fra Hamborg og skal sejle op langs Norges kyst og ind i mange af de smukke fjorde.
Roald Amundsen skulle egentlig have været færdig for et år siden. Derefter blev de første sejladser skubbet til efteråret og siden til foråret i år. Gang på gang er der imidlertid kommet ting i vejen. Senest hed det sg, at forsinkelserne skyldes problemer med skibets indretning.
Roald Amundsen bliver markedets første hybride krydstogtskib. Det kan nemlig både sejle på flydende naturgas (LNG) og elektricitet. Hver gang skibet er i havn, bliver det sat i stikkontakten for at lade sine batterier op.
Roald Amundsen og to kommende søsterskibe er de grønneste til krydstogt. De er designet til sejladser i polare farvande og hører dermed til det hastigt voksende segment af ekspeditions-krydstogter….
Skriv et svar